Fons europeus per a una línia 'fantasma' del metro de València

La Generalitat aprofita la reactivació del traçat per retreure el "menyspreu" de l'Estat a la comunitat

lpedragosa38902354 metro valencia170616180331

lpedragosa38902354 metro valencia170616180331 / Miguel Lorenzo

2
Es llegeix en minuts
NACHO HERRERO/ VALÈNCIA

La línia T-2 estava cridada a ser l’estrella de la xarxa de metro de València pel seu traçat complex i vertebrador. Així la va presentar en el seu moment Francisco Camps, l’expresident de la Generalitat Valenciana. Licitada el 2007, les obres es van aturar el 2011 en plena crisi. El Govern autonòmic s’havia quedat sense diners i l’estatal no va voler fer-se càrrec del projecte.

    

Des d’aleshores ha sigut una línia fantasma que ha donat molt de què parlar. El desembre del 2012, una revista de Barcelona especialitzada en el món del grafiti (Goodfellas Magazine) va publicar imatges d’una expedició urbana en què un noi (i almenys un fotògraf) exploraven un tram inundat del túnel en una barca de goma. I en l’última nit de Cap d’Any, una de les seves estacions més cèntriques va acollir una rave amb prop de 400 persones a qui la policia va haver de desallotjar a les quatre de la matinada. 

Només la part viable

Però ara, la UE, amb els seus fons FEDER, ajudarà a posar-la en marxa. La Generalitat Valenciana ha reprogramat part del que ja tenia concedit per al període 2014-2020 i utilitzarà 20 d’aquests milions per reprendre les obres, juntament amb 30 més de fons propis. Encara faltaran 33 milions, per als quals també s’espera ajuda comunitària, per posar en marxa la primera part d’aquesta línia, que haurà d’estar en funcionament abans del 2023 segons les normes d’aquestes ajudes comunitàries. En total, faran falta uns 170 milions per acabar la part viable, perquè n’hi ha una altra, la que travessava tot el subsol del centre històric, superant no se sap com les moltes restes arqueològiques que s’havia de trobar, de la qual ja no parla ningú.

    

Un dels grans objectius d’aquests fons FEDER, dels quals Espanya té concedits gairebé 20.000 milions, era propiciar «la transició cap a una economia baixa en emissions de carboni que utilitzi eficaçment els recursos». Així que s’ha deixat de costat, entre altres, un projecte d’autobusos elèctrics per reprendre aquest projecte. «Ens hem trobat 200 milions enterrats», va arribar a lamentar el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, que va assegurar a més que aquesta situació era «un homenatge a la mala gestió de l’època de l’especulació».

Greuge comparatiu

Puig va demanar «al Govern d’Espanya que deixi de menysprear la Comunitat Valenciana». «En altres ciutats aquest tipus d’actuacions compten amb el seu suport i l’hi exigim», va afegir. L’anunci de la reflotació de la T-2 va acabar amb una bateria de crítiques a l’Executiu de Mariano Rajoy. «Quan es fa el metro a Sevilla o a Màlaga, hi ha pressupost estatal. ¿Per què no a València?», es va preguntar Joan Ribó. L’alcalde va lamentar també que el Govern hagi negat sistemàticament a la ciutat la subvenció per a la mobilitat metropolitana que sí que aporta habitualment a Madrid i a Barcelona.

Notícies relacionades

    

De fet, Vicent Soler, conseller d’Hisenda i Model Econòmic, va apuntar: «És inaudit que també en aquest aspecte ens trobem sols a Europa sense l’acompanyament de l’Estat». «Ho podem fer perquè hi ha Europa, però ens agradaria molt que tinguéssim la col·laboració del Govern central», va remarcar. Sigui com sigui, sembla que les excursions nàutiques i les festes s’han acabat a la T-2.