HISTÒRIES MÍNIMES

De l'olivera a la porta de casa

Origen Oliva ven 'online' i entrega a domicili els olis verge extra més selectes

zentauroepp39543522 santa perp tua de la moguda 03 08 2017  economia pep ribas c170805135407

zentauroepp39543522 santa perp tua de la moguda 03 08 2017 economia pep ribas c170805135407 / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
Carme Escales
Carme Escales

Periodista

ver +

L’any 1969, els pares de Pep Ribas van obrir un celler al barri barceloní del Poble-sec. El vi a granel de vinyes catalanes i els embotellats de diferents orígens acaparaven la major part del negoci, però en aquell establiment a la falda de la muntanya de Montjuïc també s’hi despatxava oli. «El veníem a granel, en garrafes», recorda avui Ribas.

«Un oncle nostre tenia oliveres a Jaén i produïa oli, i uns altres parents que residien al Bedorc [municipi de Piera, a l’Anoia] també feien producció d’oli. Per Nadal, intercanviàvem amb els uns i els altres oli d’arbequina i piqual [la varietat andalusa]», explica Ribas. En l’actualitat, el venedor d’oli és ell i ha posat en marxa el portal www.origenoliva.com, una empresa de comercialització on line d’olis verge d’alta gamma. 

40 marques, 80 tipologies

Origen Oliva compta amb una gran selecció d’olis procedents de tot el territori espanyol –tot i que amb predomini dels d’Andalusia– que no sols despatxa: també dona a conèixer l’origen i el procés d’elaboració d’olis com Castillo de Canena i Verde Esmeralda, de Jaén; La Boella, de Tarragona, i l’Hacienda Queiles, de Navarra, entre altres. Hi ha una quarantena de marques i al voltant de 80 tipologies d’oli, «des de garrafes de cinc litres a 27 euros fins a ampolles de mig litre de qualitat premium a 20 euros», explica amb un cert orgull Ribas.

També ven una desena de vinagres, però la mercaderia fonamental és l’oli. «L’enviament a casa és gratuït per a compres superiors a 70 euros», afegeix el fundador de la plataforma, que busca també «conscienciar sobre el benefici de consumir un bon oli». «Som els millors productors del món, però no parem atenció a la procedència o al procés d’elaboració o anyada de l’oli que consumim. I no ens importa pagar 20 euros per una ampolla de vi que consumim en un sopar i, en canvi, mirem el preu d’una ampolla d’oli que ens pot durar un mes», subratlla.

Fons propis

La start-up digital que Ribas va inaugurar a finals del 2014, finançada al 100% amb fons propis, funciona amb dues persones en plantilla. Ell és qui porta la direcció i selecciona els olis, i la seva dona, Roser Blasco, s’encarrega de l’administració. Els serveis de màrqueting i logística els tenen subcontractats a dues empreses. 

Origen Oliva compta amb un magatzem de 1.500 metres quadrats de superfície, al CIM de Santa Perpètua de Mogoda, lloc on descarreguen els camions que porten oli de diferents llocs. També des de Jaén i Còrdova, l’empresa distribueix comandes a destins més pròxims a Andalusia.

Notícies relacionades

Amb l’objectiu prioritari de consolidar el mercat espanyol, Origen Oliva ja ven també a països com el Japó, Corea del Sud, els Estats Units i l’Índia. «Els clients en aquests països paguen més per l’enviament que el que costa el mateix oli, perquè per a ells és de veritat or líquid i saben que val molt més del que realment costa», assenyala Ribas.

La venda d’oli va procurar a la seva empresa una facturació de 151.966 euros l’any passat i aquest any va camí d’arribar als 300.000 euros. Les perspectives són realment bones. «Pensem que podem doblar aquesta xifra a finals de l’any que ve», conclou el director d’Origen Oliva.