«Un 'cabify' tributa 10 cops més que un taxi»

3
Es llegeix en minuts
Olga Grau
Olga Grau

Cap d'Economia

ver +
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Durant la seva intervenció en la 33a Reunió Cercle d'Economia a Sitges, el fundador de Cabify, Juan de Antonio, va defensar una nova regulació per al nou model de negoci que representen. L'encaix entre els nous negocis i els tradicionals és complex, com ho demostra la protesta del taxi.

-¿Quina regulació els dificulta més l'activitat?

-La de transport. A Barcelona, plataformes com Car2Go i altres no tenen tanta penetració; i ECooltra. ¿Per què es necessita una llicència per portar un taxi o un cabify i no per a un cotxe o una moto ocupant un espai si el servei és bastant substitutiu? S'ha de pensar cap on va el futur.

-¿Com s'ha de fer?

-Hi ha models regulatoris que funcionen molt bé. A Sâo Paulo (Brasil) o Montevideo (Uruguai) s'ha passat a un model de llicència per minut. Es podria comprar una llicència per minuts i pagar un impost a la ciutat per cada minut que es recorre amb la plataforma.

-¿Què reclama Cabify a Espanya?

-Primer de tot, garantir la seguretat dels nostres conductors. Operem en 13 països, entre ells Colòmbia, Mèxic o Brasil, que destaquen per un índex de violència molt alt, i no hem tingut cap incident similar als que s'han viscut a Espanya. I això no ho han fet taxistes, no ens confonguem. Ells estan intimidats, igual que nosaltres, per un grup de 100 criminals, molts d'ells sense ni tan sols llicència de taxi.

-¿Alguna mesura més?

-Un nou marc normatiu. De tots els països en els quals operem només n'hi ha un on hem patit més traves burocràtiques: l'Argentina. Juntament amb Espanya, en matèria de transport està en un nivell de proteccionisme similar, sense cap visió de futur.

-¿I què passa amb les llicències que van pagar al seu dia els taxistes per operar?

-Si el problema és que van pagar 100.000 o 250.000 euros per una llicència, això és el que s'ha de resoldre. I hi ha solucions. El que van pagar al seu dia eren concessions administratives, no impostos. L'Estat captura molt pocs impostos pel taxi. Tributen per mòduls, uns 150 o 180 euros al trimestre. Un cabify en paga al trimestre més de 1.800, deu vegades més del que paga un taxi.

-Però. ¿com ho solucionaria?

-Com que el pagament per minut seria un nou impost, per a l'Administració no seria problema renunciar a aquell ingrés per a un grup de vehicles. Se'ls podria reconèixer la quantitat que es decideixi que val una llicència en crèdit fiscal.

-¿Quines perspectives tenen?

-Seguir creixent on som, que és Espanya, Portugal i Llatinoamèrica. Som un pèsol en un mercat de la mida d'una síndria. El nostre objectiu no és reemplaçar el taxi, perquè seguirà existint, sinó el vehicle particular. La nostra visió és fer de les ciutats un lloc molt més habitable. A mitjà i llarg termini aspirem a ser una comunitat de mobilitat. Ens agradaria poder operar el Bicing, tenir una flota de motos elèctriques... En tot això és en el que estem treballant.

-¿Quines són les seves xifres?

-Fa un any érem 150 persones i ara, 1.800 en oficines. Abans creixíem el 400% o 500% en facturació; aquest any, el 600%. No donem xifres perquè estem en un mercat molt competitiu. Tenim competidors molt agressius, que diuen que lluiten contra un monopoli però en realitat intenten crear-lo.

-¿I què s'ha de fer?

-El regulador hauria d'evitar els monopolis com es va fer amb les telecomunicacions, fins i tot encara que el mercat sigui encara petit. És una indústria que només serà rendible per a un nombre limitat de jugadors, com les telecomunicacions, perquè cal fer inversions per crear xarxes molt grans.

Notícies relacionades

-¿Quant guanya un conductor?

-Depèn del país i la ciutat. Entre uns 1.000 i 2.000 euros al mes. Fa temps que estem treballant en un conveni col·lectiu perquè els nostres proveïdors s'hi hagin d'adscriure i d'alguna manera aconseguir protegir els conductors. Tenim poca capacitat d'influència. Els conductors són treballadors dels propietaris dels cotxes. En tot cas, estem avançant en aquesta direcció, però la legislació actual no ens facilita les coses.