ESCÀNDOL EN EL SECTOR FINANCER

Facua denuncia 13 bancs per frenar la reclamació de les clàusules terra

L'organització de consumidors acusa les entitats d'obstaculitzar l'aplicació de la llei

Facua denuncia 13 bancs per frenar la reclamació de les clàusules terra

Mariscal (EFE)

1
Es llegeix en minuts

Facua-Consumidors en Acció ha denunciat 13 bancs per "irregularitats" relacionades amb el reial decret llei que regula el mecanisme extrajudicial sobre les clàusules terra dels préstecs hipotecaris aprovat al gener, en gairebé tots els casos per "posar traves" als usuaris per rebre les seves reclamacions.

En un comunicat, l'associació va explicar que ha denunciat les entitats davant el Banc d'Espanya, el Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat i l'Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (Aecosan) del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat. Facua va afirmar que "els bancs imposen als consumidors la realització d'una sèrie d'actuacions que dificulten el seu dret a reclamar i que no exigeix la normativa vigent". 

ELS DENUNCIATS

Les entitats denunciades són Bankia, CaixaBank, Abanca, Banca March, Banco Pastor, Banco Popular, Banc Sabadell, Laboral Kutxa, Credifimo, Banca Pueyo, Banco Mare Nostrum (BMN), Banco Caminos i España Duero.

TREVA INÚTIL

Notícies relacionades

L'associació va assenyalar que els bancs "no només han disposat dels fins a quatre mesos de treva per a la interposició de demandes judicials que els ha regalat el reial decret llei pactat per PP, PSOE i Ciutadans, sinó que molts estan intentant ampliar-los rebutjant la tramitació de reclamacions enviades directament pels usuaris o a través d'associacions de consumidors i despatxos d'advocats".

LIMITACIONS A LA RECLAMACIÓ

En gairebé tots els casos denunciats, va indicar l'organització, "els bancs es neguen a acceptar la tramitació de reclamacions que no hagin sigut redactades a través dels formularis que ofereixen a les seves oficines". En la seva denúncia, Facua adverteix que el reial decret "no limita els mitjans que pot utilitzar el consumidor per presentar les reclamacions". Al fer-ho, afegeix, els bancs estan vulnerant el text refós de la llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris, que estableix que s'ha de facilitar la interposició de reclamacions per escrit a través de dos procediments: el primer és una adreça postal, i el segon, a elegir per l'entitat, un correu electrònic o un número de fax.