FENOMEN IMPARABLE

Internet dona ales a la venda de falsificacions al món

L'OCDE calcula que el 5% dels productes que es venen a la UE són falsos, però la compra directa a la xarxa engrandeix aquests càlculs

34818385 591

34818385 591 / MIGUEL LORENZO

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Les compres a través d'internet faciliten la distribució de falsificacions al món. Un informe de l'OCDE calcula que el 5% dels productes que es venen a la UE són falsos, però aquest percentatge pot ser molt superior si se sumen els comprats a través de la xarxa de xarxes i que ningú controla de manera efectiva.

Segons l'informe, basat en la metodologia d'anys anteriors, les falsificacions de productes i la pirateria mouen uns 461.000 milions de dòlars (407.000 milions d'euros) a l'any, una quantitat equivalent al producte interior brut (PIB) d'Àustria, per exemple. Representen al voltant del 2,5% del comerç internacional segons les dades de l'Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (Euipo) i l'Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE).

"Més del 5% dels productes que s'importen a la Unió Europea per avió, vaixell o carretera són falsificacions", afirma l'informe 'Comerç de productes falsificats i piratejats: Anàlisi de l'Impacte econòmic'. L'estudi va analitzar al voltant de mig milió de batudes i incautacions de la policia internacional realitzades entre el 2010 i el 2013, per posteriorment desenvolupar un model predictiu del fenomen. Des d'aleshores, l'expansió del comerç mundial apunta que el fenomen s'ha disparat. L'OCDE calcula, per exemple, que un de cada cinc mòbils que es venen és literalment una imitació. I és que en productes tecnològics es calcula que el frau és superior al 6,5% de les vendes totals mundials.  

ESPANYA, COMPRADORA 

Espanya és el quart país europeu que més compra 'on line' per càpita per darrere del Regne Unit, Itàlia i Polònia. Els espanyols compren una mitjana de 17 vegades a l'any per internet, segons l'e-Shopper Barometer, realitzat per DPDgroup, una de les principals xarxes internacionals de transport a la qual pertany Seur. Concretament, l'informe mostra que una de cada deu compres a Europa es realitza ja de forma 'on line', cosa que confirma que l''e-commerce' creix a un ritme molt ràpid i que s'ha convertit en una de les activitats econòmiques més importants a nivell mundial. Espanya és un objectiu clar de les webs xineses. 

ALIEXPRESS

Aliexpress, la plataforma de venda del gegant xinès del comerç electrònic, el Grup Alibaba, ha superat els 100 milions de compradors a l'estranger, segons va informar a través de les seves xarxes socials. Sempre ha sigut considerada una de les xarxes de venda de falsificacions més àmplia, ja que connecta directament els fabricants xinesos amb compradors particulars, especialment de països de fora de la Xina. La firma intenta frenar aquestes falsificacions però el seu volum de vendes fa impossible aquest objectiu. Segons l'agència oficial xinesa Xinhua, el portal rep més de 20 milions de clients en mitjana diària i els compradors més prolífics són a Rússia, Espanya, Israel i França. La Xina és l'origen de més del 60% de les falsificacions mundials, segons l'OCDE.

CÒPIES IL·LEGALS

El fenomen de les còpies il·legals sembla incontrolable i engloba tots els sectors econòmics. S'apunta directament al sector del calçat com un en els quals la plaga de la falsificació ha arribat a cotes més elevades, però qualsevol producte és objecte de còpia si el preu de venda al públic de l'original i el seu cost de fabricació estan molt distanciats (per la prima de marca). En moltes ocasions la qualitat del producte final d'una falsificació no serà equivalent però en altres discernir entre còpia i original serà repte d'experts. Així, una guitarra Gibson de més de 5.000 euros serà emulada per una Gibsun xinesa a 200, però serà fàcil reconèixer les diferències. En calçats, unes esportives de Nike de 120 euros tindran la seva rèplica a 20 euros i la detecció a simple vista és més complicada.

RAONS CULTURALS

El fenomen de la còpia il·legal a la  Xina va més enllà del pur interès econòmic. Segons explica la periodista de la BBC Katie Hope la pràctica de produir articles falsificats està tan arrelada en la cultura xinesa que fins i tot hi ha una paraula per descriure-la -Shanzhai-. La idea de còpia com a engany és, en aquest sentit, poc entesa i està plenament normalitzada a la Xina, on gairebé és un homenatge al copiat. 

Notícies relacionades

Les webs que comercialitzen aquests productes canvien habitualment. Però són moltes les plataformes de venda que canalitzen aquests productes al mercat internacional, al marge de les xarxes de venda física. Un passeig virtual per internet detecta aquest tipus de productes amb facilitat.

TAOBAO

El director general d'Alibaba per a Espanya i Portugal, Ernesto Caccavale, va afirmar el febrer passat que la firma controla el 70% del comerç electrònic de la Xina. El comerç electrònic xinès suposa el 40% mundial (618.000 milions de dòlars el 2015), per sobre del dels Estats Units (349.000 milions de dòlars) i el Regne Unit (99.300 milions de dòlars). Aquest auge de la versió xinesa d'Amazon desperta totes les alarmes als EUA, que no ha dubtat a situar la Xina com el principal problema de la falsificació mundial (https://ustr.gov/sites/default/files/USTR-2016-Special-301-Report.pdf). Taobao, propietat d'Alibaba, figura a la llista de mercats que promouen les falsificacions i la pirateria. Un informe de l'Administració Estatal d'Indústria i Comerç i l'Associació de Consumidors dels EUA va assenyalar Taobao com una de les responsables que el 41% del que es ven en el comerç virtual del país no fos autèntic. El cert és que el nombre de webs especialitzades en la venda de rèpliques (eufemisme de falsificacions) no para d'augmentar en una tendència que sembla cada vegada més difícil d'aturar.