03 d’abr 2020

Anar al contingut

RECUPERACIÓ D'UN SECTOR ESTRATÈGIC

Setmana Santa com abans de la crisi

Augmenten el nombre de viatges, els dies d'estada i la despesa dels espanyols

L'increment de l'arribada de forans coincideix amb la recuperació del turisme local

Josep M. Berengueras

Setmana Santa com abans de la crisi

JOSEP GARCIA

La recuperació no ha arribat a l'ocupació, però sí al consum. Després d'anys de dura crisi i contenció de la despesa, sembla que ha arribat el final del túnel: el millor indicatiu és la Setmana Santa, època habitual d'escapades que aquest any no només recuperarà el nivell de despesa prèvia a la crisi, sinó que fins i tot ho superarà.

Diversos són els factors que propiciaran un important increment dels viatges i escapades aquesta Pasqua. El primer, que aquest any cau en abril, i amb una previsió meteorològica favorable i amb més establiments oberts. Per l'altre, un increment de la renda disponible per la caiguda de l'atur i els menors tipus d'interès. També hi ajuda el cost del petroli: més barat aquest any en general, ha propiciat un descens del cost dels transports. I, finalment, també hi influeix les ganes dels ciutadans d'agafar-se un descans que, durant la crisi, potser no es van poder permetre.

«Aquest any preveiem un increment de la contractació de viatges d'entre el 8% i el 10%. Som molt optimistes, la recuperació va començar el 2014, però és ara quan es nota que ja podem dir que hem sortit de la crisi», apunta Martí Sarrate, president de l'Associació Corporativa d'Agències de Viatges Especialitzades (ACAVe). «A Catalunya especialment hem notat un increment de la Setmana Santa llarga. És a dir: estem passant de viatjar pel pont a guardar-nos dies per fer la setmana. Això s'ha notat molt aquesta Setmana Santa i és el que passava abans de la crisi», afegeix el responsable a Catalunya i les Balears de Viatges El Corte Inglés, Joan Maria Saperas.

Ocupació hotelera

Les xifres oficials del Ministeri de Turisme també fan preveure un augment de l'ocupació hotelera. L'organisme oficial preveu una ocupació del 85,3% per Setmana Santa. Això suposa un creixement de 4,7 punts percentuals respecte a la Setmana Santa del 2016. En el cas de Catalunya, aquesta ocupació serà encara millor: del 89,8%, 9,2 punts percentuals més. També l'aliança Exceltur preveu un augment dels viatges i les reserves: el 85,3% de les empreses anticipen millora en les seves vendes.

Mes viatges internacionals i a Europa gràcies als millors preus

Segons les agències consultades, la Setmana Santa acostuma a ser una època de sortides per Espanya però també de visita a les capitals europees. «Aquest any els bitllets d'avió són una mica més barats i hi ha més oferta en aeroports com el de Barcelona. Això significa que hi haurà més viatges», explica Martí Sarrate, president de l'ACAVe. Entre les destinacions nacionals destaquen Madrid, Barcelona, Sevilla i la costa i les illes. A Europa, Londres, París, Roma i Amsterdam. Més enllà, Nova York i el Carib.

Aquestes bones perspectives del sector turístic corresponen tant «a l'embranzida de la demanda estrangera», com assegura Exceltur, com a la recuperació de la demanda nacional «Es nota més alegria en els viatges dels espanyols», assenyala Saperas. Pugen, per exemple, les destinacions de llarga distància, i això significa que hi ha més renda disponible, mentre que parcs com Port Aventura estan a l'alça per l'estrena de Ferrari Land.

El portal TripAdvisor també detecta més demanda per a aquesta Setmana Santa. Segons la web, aquest any puja en 4 punts els espanyols que viatjaran durant la Pasqua (54% del total). Dels que viatjaran, a més, el 72% o mantindrà o augmentarà el pressupost per a viatges.

També detecta increments l'agència de viatges en línia eDreams. Segons aquesta, encara que la major part de les reserves que han registrat són a l'estranger (63%), «el 36% ha reservat vols domèstics, un 5% més. També s'han incrementat un 5% les destinacions de llarg radi (fins al 15%), mentre que els europeus han baixat un 10% (el 48% del total de reserves)». La majoria dels espanyols (45%) viatjaran quatre dies; el 36% gaudirà d'un viatge de 5 a 8 dies i el 19% estendrà les seves vacances durant més de vuit dies.

Per la seva banda, Atrápalo també veu com han augmentat notablement les reserves: el 21% respecte a l'any anterior, segons fonts de la companyia. La mitjana de nits contractada és de 3,2, amb un preu mitjà de 316 euros, que representa un 10% més de despesa que el registrat la Setmana Santa del 2015

NIVELL RÈCORD 

Amb tot, s'espera que aquesta Setmana Santa sigui l'inici d'un any que, en viatges dels espanyols, podria superar les xifres assolides abans de la crisi. El 2008 es va arribar als 168,8 milions de viatges turístics realitzats per espanyols, xifra que el 2014 van caure fins als 151,4 milions. L'any passat es va arribar als 166,2 milions de viatges, i aquest any es preveu que, si continua aquesta tendència, se superarà el rècord del 2008.