¿Què hi ha de nou en les obres que promet Rajoy?

Les infraestructures del corredor mediterrani acumulen un retard d'almenys cinc anys i les de Rodalies, un mínim de deu

jrico34218676 barcelona 10 06 2016 huelga de cercacanias rodalies en la es170103115444

jrico34218676 barcelona 10 06 2016 huelga de cercacanias rodalies en la es170103115444 / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En la compravenda de béns hi ha el mercat del que és nou i el de segona mà o de material usat. Salvant les distàncies, en les infraestructures també. Hi ha projectes dels quals es discuteix o se'n parla tant que sembla que existeixen, però no és així en realitat.

Amb el corredor mediterrani, l'eix de prioritat europea que ha de connectar Algesires amb el nord del continent, passant per Catalunya, i Rodalies, els dos pilars del pla d'inversions de l'Estat a Catalunya per al període 2017-2020, passa una cosa semblant. Molts dels projectes o ja estaven adjudicats però paralitzats o al ralentí, o no han arribat ni tan sols a executar-se.

Ricard Font, secretari de Mobilitat de la Generalitat, estima que les obres del tram català del corredor acumulen un retard mínim de cinc anys. L'anterior ministra de Foment, Ana Pastor (actualment presidenta del Congrés), va anunciar el 2012 que haurien finalitzat el 2015. El president del Govern, Mariano Rajoy, ha dit ara que estaran enllestides el 2020.

En el cas de Rodalies les coses empitjoren. En conjunt, el retard és d'uns 10 anys, calcula Font. Del pla 2007-2015 que va acordar el Govern de José Luis Rodríguez Zapatero per un import de 4.000 milions només se'n va executar el 13%. I del que l'anterior titular de Territori, Santi Vila (avui a la cartera de Cultura), va segellar amb Ana Pastor per 306 milions per al període 2014-2016, tot just se n'ha realitzat el 8%.

Dins d'aquesta xarxa de trens que fan servir uns 400.000 viatgers de Barcelona i la seva àrea d'influència cada dia (106 milions a l'any), algunes de les obres considerades fonamentals encara no tenen projecte executiu. És el cas de les que afecten la línia R-9 Castelldefels-Cornellà, la duplicació del tram Arenys-Blanes de la R-1 o el túnel de Montcada, que són projectes que sumen uns 2.600 milions, per citar només uns exemples.

CARRETERES

En l'apartat de carreteres, hi ha obres que van començar en l'etapa de José Blanco, que va ser titular de Foment entre el 2009 i el 2011, sota la presidència de Rodríguez Zapatero. És el cas de l'enllaç de la A-2/AP-7/B-30 a Castellbisbal.   

Notícies relacionades

Una altra referència que serveix per fer-se una idea de la dimensió de les inversions de l'Estat anunciades pel president Mariano Rajoy Mariano Rajoya Catalunya per al període 2017-2020 és la quantitat a què pugen: 4.200 milions. Són uns 1.050 milions d'euros a l'any, que de fet és una quantitat molt semblant a la que es va pressupostar el 2015. El problema és que, en aquell exercici, Catalunya va registrar el pitjor balanç de la història, al caure la inversió regionalitzada de l'Estat al 9,9%, la meitat del seu pes econòmic.

La majoria d'empresaris que han assistit a l'acte convocat a Barcelona pel Ministeri de Foment s'han mostrat cauts al fer valoracions perquè la majoria d'obres els sonaven. La Cambra de Comerç d'Espanya, presidida per Josep Lluís Bonet, ha sigut la més ràpida a reaccionar: "Les actuacions anunciades per potenciar el corredor mediterrani milloraran la competitivitat de tot Espanya", ha afirmat en un comunicat.