'DIESELGATE'

Indicis de frau també en les emissions de l'Audi A3

Un diari alemany assegura que s'han detectat irregularitats en proves fetes en un centre d'investigació de la Comissió Europea

Un motor de l’Audi A3 TDI, un dels models dièsel fabricats per Volkswagen.

Un motor de l’Audi A3 TDI, un dels models dièsel fabricats per Volkswagen. / AFP / BRENDAN SMIALOWSKI

2
Es llegeix en minuts

Proves realitzades en un centre d'investigació de la Comissió Europea (CE) apunten a una possible manipulació de les emissions de gasos contaminants en motors dièsel d'un model d'Audi A3, publica avui el diari alemany "Süddeutsche Zeitung".

Segons un informe del Centre d'Investigació Conjunt (JRC) per al Parlament Europeu (PE), els experts van detectar en un test fet a l'agost "dos indicis" que el model A3 2.0 TDI podria haver sigut alterat.

"Això fa molt de tuf de frau, fins i tot en els nous models dièsel", assegura l'europarlamentari d'Els Verds Claude Turmes, que denuncia que el Govern alemany i la indústria automotriu alemanya estan coalitzades per intentar minimitzar l'escàndol.

Els valors registrats per aquesta prova comunitària són similars als obtinguts en els tests realitzats per les autoritats nord-americanes -les que van destapar l'escàndol de les manipulacions en el grup Volkswagen-, segons el "Süddeutsche Zeitung".

L'empresa, per la seva banda, va assegurar que tot està en ordre i que, segons "mesuraments independents", el nivell d'emissions d'aquest model d'A3 està "molt bé" per a la seva categoria, l'Euro 6, la de menor contaminació.

En aquesta categoria, els cotxes poden expulsar fins a 80 mil·ligrams d'òxids de nitrogen (NOx) per quilòmetre, un nivell que l'A3 2.0 TDI compleix en fred, però no en calent, quan arriba als 163 mil·ligrams per quilòmetre, o a 10 graus centígrads -temperatura mitjana a Europa-, a la qual emet uns 140 mil·ligrams per quilòmetre.

Aquesta diferència, segons els experts, és indici de manipulació ja que, en condicions normals, les emissions haurien de ser menors en calent que en fred, ja que el catalitzador funciona a ple rendiment des del principi.

A més, apunten que la gran diferència entre en fred i a 10 graus centígrads podria estar relacionada amb els denominats "defeat devices", sistemes que impedeixen el funcionament normal del filtre d'emissions.

Aquesta mena d'aparells estan prohibits a la UE des del 2007, menys -excepcionalment- per evitar danys al motor.

La CE va indicar respecte a aquest informe que les investigacions sobre aquest model encara no han acabat.

Notícies relacionades

L'escàndol del frau en les emissions en vehicles del grup Volkswagen, el fabricant europeu més gran, es va destapar el setembre del 2015 i afecta uns 9,5 milions de vehicles a tot el món.

La revelació, que va forçar la sortida del llavors president de la companyia, ha portat l'empresa a reparar els vehicles afectats i a afrontar multes administratives i demandes privades d'usuaris de caràcter multimilionari.