EXPERIÈNCIES PERSONALS

Quan la tecnologia no és la solució

Dos usuaris de més de 60 anys, Enric Roldan i Montserrat Ferrer, expliquen els seus problemes amb la banca 'on line'

getthumbsbyfilename

getthumbsbyfilename

2
Es llegeix en minuts
Max Jiménez Botías
Max Jiménez Botías

Periodista

ver +

La banca per internet té els seus avantatges, però també els seus problemes. Alguns clients, en especial els de més edat, no acaben d'acostumar-se a haver de fer, ells sols, tota l'operativa. Aquests són dos casos.

L'OFICINA MASSIFICADA

JOAN CORTADELLAS

«Això és pitjor que anar al metge», assegura Enric Roldan (63 anys), usuari d’una oficina de CatalunyaCaixa (BBVA) de l’Hospitalet de Llobregat. «Les cues són interminables, venir a realitzar un gestió suposa entre 45 minuts i una hora i mitja». Roldán no és precisament un analfabet digital. Tot i l’edat, es mou bé amb la banca on line, però ha d’anar a l’oficina amb alguna freqüència: «Sempre hi ha operacions que s’han de realitzar presencialment».

    Roldan destaca que l’entitat financera acaba de canviar el seu sistema informàtic i caixers automàtics. Probablement són més sofisticats que els que la sucursal tenia abans, cosa que dificulta l’operativa i allarga les cues. «Els empleats de l’oficina intenten ajudar, però també estan desbordats», co­menta.

Notícies relacionades

    En la seva opinió, l’entitat intenta dirigir els seus clients cap a l’operativa electrònica. «Però una persona de 70 anys, el que espera és que se l’atengui a l’oficina sense que hagi de fer una llarga espera», apunta. Ara no només ha canviat la tecnologia, també han canviat els empleats, de manera que la relació amb els clients també és diferent. «Intenten desplaçar els clients de l’oficina, però hi ha molta gent que cobra la pensió i que vol venir a l’oficina a cobrar-la i tampoc es mouen bé amb l’operativa on line». 

POR DE NO FER-HO BÉ

Montserrat Ferrer té 81 anys, viu a Girona, a la carretera de Barcelona, i tot i la seva edat es mou bé amb les noves tecnologies, fins i tot és capaç de gestionar el Photoshop sense problemes i editar vídeos. Tot plegat, gràcies a un curs realitzat a través de l’Obra Social de La Caixa. Tenia dificultats per utilitzar l’ordinador i internet i va aconseguir millorar ostensiblement gràcies a un dels cursos denominat Superant Barreres que la fundació realitza per a persones amb dificultats d’accés a la banca, ja sigui a les oficines o a la tecnologia o, com en el seu cas, a la lletra menuda. Però, malgrat els seus coneixements, es resisteix a realitzar l’operativa bancària a través d’internet. Pràcticament no utilitza ni el caixer, si no és amb assistència d’algun empleat de l’oficina en què rep la pensió i té el seu compte. «És que em fa por no realitzar bé l’operativa», diu. Així que prefereix anar a l’oficina. «Hi vaig una vegada al mes a treure els diners que necessito de la pensió», explica. «Prefereixo treure els diners a l’oficina, ja que a vegades fins i tot hi ha més cua al caixer que a l’interior», comenta.