La tecnologia revoluciona les assegurances

El 'big data', la digitalització i l'economia col·laborativa fan trontollar l'oferta de cobertura de riscos

La inversió mundial en aquesta activitat es va disparar fins als 1.000 milions fins al juny

3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Malgrat que més tard que a la banca, el sisme tecnològic ha arribat al negoci de les assegurances. I ho ha fet per provocar un canvi radical. És el fenomen de l’'insurtech', igual que va passar amb el 'fintech', la combinació d’una activitat financera amb la tecnologia. «No és ni una moda ni res que estigui de passada sinó un canvi fonamental del paper de la tecnologia en el món de l’empresa», segons Xavier Busquets, professor del departament d’operacions, innovació i 'data sciences' d’Esade.

Busquets destaca que un dels trets definitoris consisteix en el «desacoblament entre l’actiu físic i la informació que es té de la persona», cosa que genera nous models de negoci. Així, per exemple, es poden llançar cobertures sobre una mateixa persona amb diferents actius físics o adaptar les pòlisses als nous hàbits de consum, a través de seleccionar i analitzar les dades i la informació.

En aquest context s’emmarca la recent estratègia d’Allianz de convertir-se en un negoci digital, la resposta d’una de les companyies tradicionals a aquest fenomen en què han de conviure amb 'start-ups' que se serveixen de la tecnologia  (xarxes socials, economia col·laborativa, internet de les coses) per generar i comercialitzar productes innovadors.

El 'big data', les analítiques, la utilització de dispositius i sensors per mesurar comportaments faciliten valoracions més ajustades dels riscos. Busquets destaca que un dels trets d’aquesta tendència és que les companyies tecnològiques no s’han conformat de ser proveïdores de les asseguradores i corredories sinó que, valent-se de la informació de la qual disposen, s’han llançat a vendre directament assegurances.

Segons la Fundació Mapfre, que ha organitzat algun seminari sobre la matèria, l’'insurtech' permetrà «incrementar la cartera de serveis disponibles, optimitzar processos, evolucionar la forma de contractació, i modificar, en definitiva, els hàbits de consum i la relació que mantenen els clients i les asseguradores».

TEMPS MOLT LIMITATS 

Tot plegat permet, per exemple, vendre pòlisses que cobreixen riscos per temps molt limitats, afirma David Nava-rro, representant de l’Associació Espanyola de Fintech i Insurtech, de recent creació. «L’economia col·laborativa i altres canvis socials han permès noves cobertures basant-se en la tecnologia», afegeix. També és més factible la venda encreuada. A Espanya les companyies compten amb a penes 1,5 pòlisses per client, un nivell molt baix, destaca David Navarro.

Com recorda Antoni Lechuga, de la consultora KPMG, es produeixen aplicacions i models que, mitjançant algoritmes i altres fórmules que permeten l’ús productiu de dades, es poden oferir assegurances més personalitzades. La veritat, afegeix, és que el sector no pot esperar continuar  creixent fent les coses com les ha fet sempre. I Navarro, que al seu torn és conseller delegat de Wiquot, afegeix que després de dècades de centrar-se en el producte ha arribat l’hora de centrar-se en el client. 

El fenomen ha arribat per quedar-s’hi i atrau molt capital. En els sis primers mesos d’aquest any, les primeres 20 transaccions insurtech han sumat uns 1.000 milions de dòlars, encara que el 90% està concentrat als Estats Units. La resta, a més d’Àsia, es concentra especialment al Regne Unit. En molts casos es tracta d’asseguradores que han destinat recursos a fons de capital risc per invertir en companyies insurtech, segons les dades de KPMG.

David Frías, soci de serveis financers d’EY, afirma que les asseguradores es troben a Espanya en un moment d’anàlisi. «Es mouen, però en un estat incipient. Saben que han d’actuar però encara no saben de quina manera, i estudien possibles canvis a nivell de personal, estructures, etcètera», afirma.

Notícies relacionades

En aquest sentit, Daniel Moreno, responsable d’insurtech d’Axa, assegura que el sector té «una bona oportunitat» gràcies a un fenomen que el condueix «cap a la transformació de determinats models de negoci». La companyia, per exemple, ja desenvolupa diferents solucions com és el cas de les assegurances de curta durada, com la cobertura de vehicles per unes hores i objectes que abans no es podien protegir i que ara, gràcies a les tecnologies, sí que es pot, com els equips electrònics. Al seu torn s’hi introdueixen la internet de les coses per reforçar la prevenció a través de diferents dispositius que aporten informació per a les assegurances d’automòbils o de llar. A la vegada, Axa ja s’encarrega d’assegurar usuaris d’economia col·laborativa com Social Car o BlaBlacar.

Allianz també ha creat, per exemple, una unitat dedicada a canals alternatius, com l’economia col·laborativa i ja és soci comercial de Drivy i Amovens. A més, les companyies inverteixen en 'start-ups'.