MÀRQUETING DIGITAL

Twitter ja és una botiga de cotxes

Nissan entrega a un barceloní el primer vehicle venut per la xarxa social com un repte per a les marques

 

 

3
Es llegeix en minuts
Antoni Fuentes
Antoni Fuentes

Periodista

ver +

Les xarxes socials han entrat amb força en el sector de l'automòbil, encara que no s'han convertit en una amenaça per als concessionaris. Fins ara. La primera compra d'un cotxe portada a terme a Twitter com un experiment d'un especialista en màrqueting de Barcelona ha atret les mirades de les marques, dels concessionaris i de la comunitat de les xarxes socials. 

Tot va començar com un joc, una provocació, un experiment de Raúl Escolano el març d'aquest any, quan va prendre la decisió de comprar-se un cotxe. Va intentar unir dues de les seves passions: el màrqueting, al qual es dedica professionalment, i Twitter, una xarxa on té una presència molt activa, amb gairebé 3.000 seguidors. Escolano va crear un 'hashtag' (#compraruncocheportwitter) per anunciar la seva iniciativa i va obrir un període per rebre ofertes que s'ajustessin al tipus de vehicles que volia; un cotxe de set places, de gasolina, còmode, segur, amb alt contingut tecnològic i amb sostre obert (opcional).

A les 15 hores de llançar el seu repte, va arribar la primera oferta. En poques hores, havia rebut un total de 13 ofertes de marques o concessionaris que, en alguns casos, no van entendre l'experiment plantejat i van intentar reconduir el procés de compra cap al format tradicional de visita a la botiga. A més, va rebre ofertes per contractar l'assegurança i comprar-li el vehicle de segona mà. 

Davant els dubtes que tenia el protagonista, va optar per consultar els seus seguidors amb una enquesta de la qual va sortir guanyador el model Nissan X-Trail amb un 43% dels vots. L'oferta guanyadora va ser la del concessionari Antamotor de Nissan a la Corunya i Ferrol, que ja ha col·locat al seu perfil de la xarxa l'etiqueta de "primer concessionari europeu a vendre un cotxe per Twitter". L'entrega del vehicle es va fer a Barcelona després d'enviar al propietari el contracte per correu i de tancar el tracte íntegrament per la xarxa social. 

BON CANAL DE COMUNICACIÓ

Notícies relacionades

Raúl Escolano considera que, després del seu experiment, les xarxes socials poden ser una fórmula útil per comercialitzar vehicles. "La manera com es compren, sol·liciten i fins i tot s'interessa el públic per un bé o servei està canviant i les xarxes socials en són un clar exemple", ha indicat Escolano en una entrevista a través de Twitter. "Són les marques les que s'han d'adonar que el mitjà no és només d'una via (només ells emeten missatges) sinó que permet que la gent interactuï amb elles, demani, es queixi... feliciti".

El concessionari gallec assegura que va respondre a Escolano per la filosofia d'"escoltar" el client, el mateix que haurien fet amb una trucada, un 'e-mail' o una visita al concessionari. "Les xarxes socials són un canal de comunicació bo en totes dues direccions; les marques estan acostumades a emetre molt i ara comença el temps en què hem d'escoltar molt", assegura el 'community manager' d'Antamotor. No obstant, la importància de la compra d'un cotxe fa que sigui "una elecció passional", en què és important "tocar el cotxe, provar-lo per notar les seves condicions dinàmiques, si entra al garatge, si li agrada a la nostra parella...". El guanyador de l'experiment assegura que no va tenir la sensació de "subhasta" en cap moment. "Vam intentar convèncer @Escolano que el nostre cotxe era el que més s'ajustava al que demanava (7 places, ampli, tecnològic), vam utilitzar Periscope perquè pogués veure el cotxe". El comprador tampoc concreta si va aconseguir un bon preu gràcies a la compra per Twitter.