EFECTES DEL 'DIESELGATE' A ESPANYA

L'Audiència Nacional imputa la matriu alemanya de Volkswagen en el 'dieselgate'

El jutge Ismael Moreno obre diligències contra la cúpula del grup pels presumptes delictes de frau i contra el medi ambient

2
Es llegeix en minuts
J. G. Albalat
J. G. Albalat

Redactor

Especialista en judicials

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Antoni Fuentes
Antoni Fuentes

Periodista

ver +

La investigació judicial sobre el 'dieselgate' ha registrar un canvi de rumb. El titular del Jutjat central d'Instrucció número dos de l'Audiència NacionalIsmael Moreno, ha imputat la matriu alemanya del grup Volkswagen en relació amb els presumptes delictes de frau i contra el medi ambient per la venda de 683.000 vehicles amb motors trucats que emetien més gasos del permès. 

En un acte datat el 30 de juny passat al qual ha tingut accés EL PERIÓDICO, el magistrat arriba a la conclusió que "és procedent atribuir a Volkswagen A. G. (societat matriu de la multinacional amb seu a Wolfsburg) la condició d'investigat" (la nova denominació judicial d'imputat) en les diligències prèvies que s'estan instruint. El jutge indica que els fets investigats "podrien constituir un delicte de defraudació que causa perjudici a una generalitat de persones" així com incórrer en els "il·lícits penals de frau de subvencions" i delicte contra el medi ambient.

El jutge ordena la comunicació a la cúpula del grup de l'existència del procediment penal i el requeriment perquè designi representants legals en la causa. Amb aquesta finalitat, la Audiència Nacional expedirà una comissió rogatòria a les autoritats judicials d'Alemanya.

MOTORS PROCEDENTS D'ALEMANYA

La decisió del magistrat es basa en la petició formulada per la fiscalia en un escrit remès el 27 de maig d'imputar la matriu del consorci alemany per avançar en la investigació en vista de les dificultats per aclarir els fets amb les compareixences dels representants de Seat i de Volkswagen-Audi Espanya, que s'han escudat en el fet que els motors manipulats van ser subministrats per Volkswagen A. G. 

Reparació de motors en marxa

Diversos estudis han posat en dubte els efectes de la intervenció gratuïta per ajustar el motor. L'OCU assegura que el canvi eleva el consum una mitjana del 13%.

El fiscal afirma que "hi ha elements que permeten indicar que Volkswagen A. G. i Seat S. A. no actuen en el mercat com a compartiments estancs, sinó que la primera manté de fet la direcció de les seves actuacions, com una corretja de transmissió directa sobre la segona". El representant de Volkswagen-Audi Espanya va indicar en la compareixença davant el jutge que no podia informar sobre les persones responsables de la manipulació "perquè els motors es fabriquen a Alemanya per Volkswagen A. G.". 

A més, la filial espanyola del grup va explicar al magistrat que les empreses que fabriquen el 'software' amb què van equipats els vehicles de Volkswagen són BoschDelphi Conti, encara que "ignoren qualsevol dada sobre aquesta qüestió". 

COMPROMÍS D'AJUDES

Notícies relacionades

El sumari esmenta una carta enviada pel vicepresident de compres de Volkswagen i president del consell d'administració de Seat, Francisco Javier García-Sanz, al ministre d'Indústria en aquell moment, José Manuel Soria, en què li demanava "el compromís escrit del Govern d'Espanya per al cas que el grup Volkswagen confirmi el manteniment del pla d'inversions per a les seves plantes a Espanya".  De fet, els sindicats ja van advertir que el grup alemany exigia a les administracions espanyoles un compromís en les subvencions que concediria a canvi de mantenir unes inversions de 3.300 milions fins al 2019. 

La causa que s'instrueix a l'Audiència Nacional es va iniciar arran de diverses denúncies presentades poc després que esclatés el cas dels motors dièsel manipulats, entre les quals s'inclouen les de l'Associació Internacional Antifrau per a la Defensa d'Afectats per Motors Volkswagen i del sindicat Manos Limpias.