CITA MUNDIAL DE L'ALIMENTACIÓ

El sector de l'alimentació es bolca a satisfer el públic jove i els seus nous hàbits

Alimentaria inicia la seva edició més innovadora amb especial importància a la generació mil·lennista que vol productes més sans

La fira Alimentaria 2016 ha obert avui les seves portes i celebra els seus 40 anys. / FERRAN SENDRA / VÍDEO: ANA C. BAIG

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

La generació mil·lennista (joves d’entre 18 i 35 anys) pensa, actua i menja i beu diferent. Són els nous consumidors i la indústria alimentària sap que, si vol que els seus productes tinguin èxit, han de captar la seva atenció. Per això, a Alimentaria, una de les principals fires del sector de l’alimentació i les begudes del món, es parla molt d’aquests compradors i es presenten desenes de productes per a ells: més sans, més simples, més clars.

La 40a edició d’Alimentaria, que se celebra fins dijous que ve al recinte de Fira Gran Via de l’Hospitalet, va començar ahir amb bon peu: cues durant bona part del matí per entrar-hi, i pavellons gairebé plens a la tarda. Més de 4.000 expositors mostren les últimes novetats del sector (vi, carn, multiproducte...) a compradors d’arreu del món, en una edició que s’espera que la visitin 140.000 persones (42.000 d’elles d'altres països). 

Es tracta d’una cita professional, on se celebraran més de 10.000 reunions de treball i en la qual són presents 800 dels principals compradors d’arreu del món buscant-hi oportunitats. La fira suposa un impacte econòmic de 170 milions d’euros en l’economia local, omple els hotels de Barcelona i l’Hospitalet, i ha creat uns 8.000 llocs de treball temporals. A la fira es presenten productes innovadors, però també es discuteixen les tendències que marcaran el futur de la indústria de l’alimentació i, per tant, els articles que es trobaran ben aviat en els supermercats.

Si d’alguna cosa es parla aquest any a Alimentaria és d’un nou grup de consumidors que estan revolucionant els lineals dels supermercats: els mil·lennistes. És la nova generació de joves que de mica en mica va guanyant poder adquisitiu, que s’emancipa, que ha crescut i ha viscut amb uns referents diferents i que, en definitiva, valora i per tant compra altres productes. «Les marques que més creixen són les que estan escoltant els nous consumidors. S’ha d’innovar, i al mateix temps s’ha de fer bé», assegura a la fira Florencia Moreno, analista de mercat de la consultora Innova Market Insight.

ETIQUETES CLARES

 «Els nous consumidors no accepten una etiqueta que no sigui simple i clara. Si no, fugiran a la competència», adverteix Moreno. Perquè un producte tingui èxit, a més, hi ha d’estar indicat clarament l’origen (traçabilitat), els ingredients i, naturalment, molt millor si porta paraules destacades com orgànic. «Una altra de les tendències és el lliure de tot. És a dir, aliments que no contenen, per exemple, gluten. Molts dels nous consumidors busquen aquests productes encara que no siguin al·lèrgics», afegeix. El 9% de les innovacions globals del sector ja són productes sense gluten.

Un altre dels canvis a tenir en compte és l’efecte flexiterià. La quantitat de vegetarians segueix creixent, però el de flexiterians augmenta a un nivell molt més elevat: són les persones que segueixen generalment una dieta vegetariana, però que consumeixen carn de tant en tant sense problemes («hi ha molts ciutadans que de mica en mica estan reduint el consum de carn perquè creuen que és més sa», adverteix). Per a ells, ja hi ha productes com embotits o hamburgueses sense carn (el 14% dels llançaments inclosos dins de la categoria de carnis a Europa són, de fet, productes elaborats amb substituts de la carn).

«Una altra de les tendències és que els joves, i la societat en general, cada vegada es cuiden més», afegeix Moreno. És a dir, el públic vol aliments sans, amb menys sucres. També ho corrobora el director general d’Anfabra (associació d’empreses productores de begudes refrescants), Josep Puxeu.

Notícies relacionades

«Les begudes esportives són una de les categories que més creixen», explica el directiu. De fet, en la categoria de begudes refrescants, el 2015 les que més van augmentar el seu consum van ser les begudes de te (+13%), esportives (+12%) i sense gas (+10%), seguides de les light (+8%), la tònica (+7%) i les energètiques (+5,5%). El consum de begudes amb sucre ha baixat en els últims 10 anys del 82% del total al 75% actual, segons les dades de la patronal.

Les empreses estan canviant el focus i adaptant-se al nou consumidor. Una d’elles és Freixenet, que mostra a la fira un nou producte destinat precisament al públic jove: Freixenet Ice. «Molts joves relacionen el cava amb el Nadal o celebracions especials. Volem acostar-nos als joves, enamorar-los i dir-los que el cava també és per a ells, més enllà del classicisme del brindis», va assegurar el director de comunicació de Freixenet, Pere Bonet, en la presentació del nou producte. Es tracta d’un cava pensat per servir-se en copa baló, amb glaçons i que es pot prendre sol o combinat en forma de còctel.