AUTOMOCIÓ

Wuhan: la nova Detroit d'Àsia

Wuhan, una ciutat de l'interior de la Xina, està a punt de superar Xangai com a primer productor de vehicles del gegant asiàtic

Els sous, un 27,5% més baixos que a la costa, atrauen les inversions al nou pol industrial de l'automòbil

 

  / ANTONI FUENTES

3
Es llegeix en minuts
Antoni Fuentes
Antoni Fuentes

Periodista

ver +

El vol d’Air France de París a Wuhan, una ciutat de l’interior de la Xina, acostuma a anar amb un bon nombre de directius i tècnics d’empreses franceses de l’automòbil. Formen part d’un pont aeri amb un trajecte de gairebé 12 hores que mostra l’atractiu d’aquesta megaciutat que ha crescut de manera vertiginosa en el transcurs dels últims anys fins a arribar a una població de 10 milions d’habitants. La indústria d’automoció s’ha convertit en un dels principals sectors de la seva activitat econòmica, fins al punt que Wuhan està a punt de destronar Xangai com a primera ciutat productora de vehicles i convertir-se en la nova Detroit de la Xina. 

    A diferència de la capital nord-americana dels fabricants d’automòbils, que ha patit un declivi al cedir protagonisme a altres zones dels Estats Units, Wuhan viu una febre inversora de l’automoció amb l’arribada recent de Renault i General Motors (GM) que se sumen a Peugeot i Citroën (PSA), Nissan, Kia i, probablement, també Hyundai. Tots, excepte GM, han desembarcat a Wuhan de la mà de Dongfeng, una empresa pública que ocupa el segon lloc com a fabricant xinès de vehicles amb 3,87 milions venuts el 2015.

    La ciutat de Wuhan tenia el 2015, abans de la inauguració de dues noves factories, una capacitat de producció instal·lada de 2,5 milions de cotxes a l’any, segons assegura Jac-ques Daniel, conseller delegat de la joint venture Dongfeng Renault (DRAC). Aquesta xifra s’acosta molt a la de 2,7 milions de vehicles que van produir totes les fàbriques d’Espanya el 2015.

    En una àrea separada per alguns quilòmetres és possible veure-hi la successió de grans factories de les aliances de Dongfeng amb les marques estrangeres. Als carrers de Wuhan hi abunden els models adaptats al mercat xinès de Citroën, Peugeot, Honda i Nissan i, a partir del mes de març, s’hi sumarà el tot camí Kadjar de Renault. 

    Resguardat de la nevada que rep els visitants amb motiu de la inauguració de la fàbrica de Renault a Wuhan, l’enginyer Wei Quipu explica a la premsa la «bona relació i cooperació» existent entre els treballadors xinesos, que procedeixen del planter del nou hub de l’automòbil de Dongfeng, amb els seus col·legues francesos, coreans, romanesos i espanyols. Una desena d’especialistes de les fàbriques de Valladolid i Palència s’han desplaçat a Wuhan per ajudar a posar en marxa les noves línies de muntatge. 

Atractiu econòmic

En les proves de producció real que es porten a terme a la nova factoria, els operaris xinesos ja perfectament ensinistrats esperen de manera marcial als seus llocs de treball el pas per la línia de producció de les carrosseries. Els sous que cobren, més baixos que en altres ciutats com per exemple Xangai, juntament amb la seva bona preparació són també dues claus de l’èxit de la nova Detroit asiàtica, tal com va reconèixer el president de Renault, Carlos Ghosn. «Els motius per començar a produir a la Xina són evitar uns aranzels sobre els cotxes importats de més del 20% i enfortir la nostra presència a la Xina, que ja no es pot considerar un país emergent perquè és el primer mercat mundial de l’automòbil», afirmava Ghosn en una trobada amb periodistes a Wuhan.

Notícies relacionades

    La diferència de sous entre Wuhan i Xangai és d’un 27,5%, segons alguns estudis sobre retribucions a la Xina que situen el salari mitjà a la ciutat costanera en 8.700 euros anuals i a l’urbs de l’interior en 6.300. Amb aquesta diferència i gràcies al teixit de proveïdors disponible a la zona de Wuhan, no ha d’estranyar que GM i el seu soci de Xangai hagin deslocalitzat la producció amb una nova factoria a la nova Detroit.  

    El màxim directiu de Dongfeng en la societat conjunta creada amb Renault, Hu Xindong, afegeix que un altre dels motius del creixement de la ciutat com a nova capital del sector de l’automoció a la Xina és l’estalvi en costos logístics per als fabricants perquè «Wuhan es troba al centre del país i és a una distància similar i més a prop d’algunes grans ciutats». 

Temes:

Renault Xina