CONSEQÜÈNCIES DEL 'DIESELGATE'

Un estudi detecta que alguns cotxes consumeixen un 36% més del que s'ha declarat

El despesa excessiva té un cost mitjà de 450 euros en carburant per a un usuari, segons un organisme de Berlín

Els fabricants europeus demanen a Brussel·les que clarifiqui les noves proves amb trànsit eal

 

  / AP PHOTO / CARLOS OSORIO

3
Es llegeix en minuts
Antoni Fuentes
Antoni Fuentes

Periodista

ver +

el dieselgate destapat arran del trucatge dels motors del grup Volkswagen pot ser la punta de l’iceberg d’una reguera de sorpreses en el sector de l’automòbil. Després del frau de Volkswagen han aparegut els resultats de les proves portades a terme a França que apunten al fet que Renault i altres marques també superen els nivells d’emissions de gasos, encara que per motius tècnics, no per una trampa instal·lada. Ara, un estudi acaba de confirmar les sospites de molts conductors que els seus vehicles consumeixen més carburant del que la marca declarava al catàleg oficial del model quan el va comprar. 

    La investigació va ser portada a terme pel Consell Internacional del Transport Net (ICCT en les seves sigles en anglès), una entitat independent amb seu a Berlín que va destapar l’escàndol de Volkswagen. Entre els seus autors hi ha l’enginyer espanyol Vicente Franco, que també va intervenir en els estudis sobre Volkswagen. Ha arribat a la conclusió que la despesa mitjana en gasolina és un 36% superior a la dada oficial resultant de les proves d’homologació. Els 5,3 litres de carburant de consum mitjà el 2014 es converteixen en 7,2 en les proves portades a terme fora del laboratori, en condicions de trànsit real. 

    L’estudi de l’ICCT ha analitzat les emissions de 20 models de cotxes dels més venuts a Alemanya que representen el 40% de totes les vendes al mercat de les marques Audi, BMW, Ford, Mercedes, Opel, Peugeot, Skoda, Toyota i Volkswagen. Les discrepàncies més exagerades entre nivells oficials i reals arriben en algun cas al 51%.

    En vuit models s’ha detectat que el consum és pràcticament igual que el que tenien el 2009, quan la normativa europea va endurir clarament les exigències respecte als nivells d’emissions de diòxid de carboni (CO2), cosa que havia d’influir en una despesa més reduïda del voltant del 15% segons els catàlegs oficials i que en la pràctica es va quedar en un 2%. L’organisme estima que l’impacte de la desviació en el consum per a un conductor mitjà arriba als 450 euros l’any.  

    L’ICCT adverteix que «pràcticament tots els models del mercat europeu mostren una creixent divergència entre el consum oficial i el de la carretera», cosa que qualifica de «problema sistèmic en tota la indústria». No obstant, afegeix que «un examen individual dels models revela que la divergència pot variar significativament».

    Els motius de les discrepàncies entre la despesa oficial de gasolina o gasoil i la real són variats i depenen dels cotxes i el sistema de mesurament. L’estudi limita al 7% la possible variació per la forma de conducció, si és més esportiva, que incrementa el consum, o bé més pausada, que disminueix la despesa. Per tant, hi ha altres causes.

CONDICIONS IDEALS

Els vehicles se sotmeten a proves de laboratori en condicions que, per a l’ICCT, no representen el que el conductor es troba en una carretera o un carrer. Els tests de laboratori es porten a terme a entre 20 i 30 graus i amb els sistemes de climatització i navegadors desconnectats, cosa que redueix el consum. A més a més, els fabricants envien a aquestes proves cotxes preparats per obtenir millor nota, els golden cars (cotxes d’or). I els experts independents consideren que sistemes d’estalvi com el start-stop tenen més bon rendiment al laboratori que en el trànsit real.   

Notícies relacionades

    La solució als consums oficials poc realistes passa, segons l’ICCT, per aplicar un nou sistema de proves dinàmiques en línia amb el test que la Unió Europea pretén posar en marxa a partir del 2017, per substituir els cotxes d’or de les marques per altres de triats de manera aleatòria, així com per millorar la informació al consumidor de les possibles desviacions entre el consum oficial i el real. Els referents són una pàgina del Govern dels EUA i una altra d’una entitat alemanya en què es carreguen les dades de despesa real dels usuaris.

    Les revelacions de diferents entitats independents com l’ICCT, les investigacions de l’agència de medi ambient dels Estats Units i les que han començat a portar a terme diferents països de la Unió Europea, inclosa Espanya, sobre emissions de gasos, que són també un indicador del consum, han forçat els fabricants d’automòbils a moure fitxa. El president de l’Associació Europea (Acea) i màxim dirigent de Daimler, Dieter Zetsche, va assegurar  que «és necessari un nou cicle de proves a Europa». H