Esperat debut al NSYE

Ferrari surt a borsa a 45,8 euros per acció

La valoració de la companyia se situa en 8.650 milions d'euros

2
Es llegeix en minuts
IDOYA NOAIN / NOVA YORK

Ferrari saben --i diuen-- que no venen cotxes, venen "un somni". Amb uns preus de vehicles que oscil·len entre els 165.000 i els 450.000 euros, nomnés 7.200 'exemplars' disponibles cada any i llistes d'espera, es tracta, a més, d'un somni ultraluxós només a l'abast d'uns quants, molt pocs. A partir d'ara, però, seran molts més els que es puguin sentir partícips, en certa forma, d'aquest exclusiu cercle, i per 52 dòlars (45,8 euros). Aquest és el preu que s'ha fixat per als més de 17 milions d'accions que Fiat Chrysler posa a la venda aquest dimecres al New York Stock Exchange, la Borsa de Nova York, on Ferrari comença a cotitzar sota l'apropiat símbol RACE, evocant els seus autèntics orígens a les carreres.

Amb el preu final dels títols fixat en aquests 45,8 euros --el més alt dins del rang que havien donat als inversors els bancs col·locadors, entre els quals figura el Santander-- es poden obtenir prop de 800 milions de capitalització, i el valor de Ferrari se situa en uns 8.650 milions d'euros. És una quantitat bastant per sobre del que van calcular els analistes quan es va anunciar la intenció de sortir a borsa l'any passat, però també per sota del que havia estimat Sergio Marchionne, el president de Ferrari i conseller delegat de Fiat Chrysler.

En la sortida a borsa, Fiat Chrysler posa a la venda un 10% dels títols de l'emblemàtica casa que ha creat icones com el Testarosa. L'any que ve repartirà entre els seus inversors l'altre 80% (el 10% restant està i seguirà estant en mans de Piero Ferrari, fill del fundador, Enzo Ferrari).

UNA SORTIDA MOLT ESPERADA

La de Ferrari és unes de les ofertes públiques d'accions més esperades d'una temporada que està sent complicada i està donant senyals de debilitat (recentment s'han cancel·lat o posposat almenys tres cops). La casa de Maranello, però, ha demostrat en aquest ambient el seu atractiu i hi ha una expectació similar a la que va envoltar els debuts al parquet els últims anys de Facebook o Twitter.

Notícies relacionades

Hi ha també, això sí, dubtes similars sobre el recorregut futur dels títols i dilemes. Una part dels inversors buscarà el prestigi, però també hi ha els que buscaran més rendiment, i aquest està limitat en una companyia que té part de la seva essència en l'exclusivitat. Marchionne ha assegurat que la barrera del prestigi està en els 10.000 vehicles a l'any (un límit que si no sobrepassa li garanteix també l'exempció als Estats Units de certes imposicions sobre limitació d'emissions). I de moment aquí hi ha el límit de creixement: als documents presentats davant les autoritats. Ferrari planteja pujar progressivament les vendes fins a arribar als 9.000 vehicles a l'any per al 2019, apostant sobretot per un creixement de vendes a la Xina (on la companyia pensa que no es veurà afectada per l'alentiment del gegant asiàtic). 

Ferrari, amb el seu marge de benefici operatiu d'entre el 14% i el 16% des del 2010, està molt per sobre en aquest terreny d'altres fabricants de cotxes, però es queda lluny de marges d'altres firmes de luxe (el de Prada, per exemple, és del 26%). I encara que Marchionne assegura que és una firma "a prova de recessions", té també les seves limitacions. La seva generosa inversió del 20% dels ingressos en investigació i desenvolupament (davant el 5% que solen destinar altres fabricants de cotxes) minva el retorn, i encara que el 2014 els seus ingressos van pujar un 50%, l'increment en els beneficis es va quedar en el 32%.

Temes:

Ferrari