ACCIDENT AIRBUS

La caixa negra de l'A400M confirma la fallada de 3 dels 4 motors

1
Es llegeix en minuts
JULIA CAMACHO / SEVILLA

Les anàlisis preliminars de les caixes negres del superavió militar A400M que es va estavellar a començaments de maig a Sevilla certifiquen, segons va informar ahir Airbus, que es va produir una fallada electrònica en tres dels quatre motors de turbohèlix de l'aparell, que van veure bloquejada la seva potència sense que els pilots i tècnics a bord poguessin reconduir-la de forma manual.

Aquestes dades confirmen les primeres sospites del fabricant aeroespacial, que ja fa dues setmanes va enviar una alerta als països posseïdors d'aquest aparell per revisar els ordinadors que controlen els motors, abans de cada vol. Airbus assegura que «tots els sistemes restants de l'avió» van funcionar bé i no es va observar «cap altra anomalia» durant el vol de l'aparell sinistrat, que a l'intentar aterrar d'emergència es va estavellar, i va causar la mort de quatre dels tripulants.

La fallada que han localitzat els membres de la Comissió Tècnica per a la Investigació d'Accidents d'Aeronaus Militars (CTAAM) auxiliats per tècnics d'Airbus apunta que després de l'enlairament, els motors 1,2 i 3 van experimentar una «congelació de la potència». Els indicadors es van quedar en  posició de marxa lenta de vol, amb potència més reduïda, i així es van mantenir la resta del trajecte sense que la tripulació pogués corregir-lo.

Notícies relacionades

Falta per determinar si la fallada va ser per un error del mateix software dels motors, fabricats per Alemanya i França, o d'un problema en l'acoblament que es fa a Sevilla. De fet, hi ha una pugna interna entre alguns dels països que formen part del consorci Airbus Defense and Space per emportar-se el muntatge del gran avió europeu al seu terreny.

El projecte arrossega endarreriments en l'entrega, amb «colls d'ampolla» a la planta d'acoblament sevillà, i un sobrecost de 4.500 milions d'euros. El sinistre va provocar una caiguda en borsa i va semblar deixar molt tocada la indústria militar europea. Alemanya, el Regne Unit o Turquia van paralitzar les seves operacions amb l'aeronau. Però el projecte es manté i les accions van recuperar ahir el nivell que tenien abans del sinistre.