INVESTIGACIÓ OBERTA

Airbus busca un error informàtic al motor de l'avió A400M

La companyia insta els exèrcits europeus a revisar la seva flota d'aquests aparells

El problema va poder causar l'accident d'una aeronau fa 10 dies a Sevilla

1
Es llegeix en minuts
JULIA CAMACHO
SEVILLA

La investigació interna oberta per Airbus Defence and Space sembla que ja dóna els primers resultats sobre l'accident de l'A400M que va costar la vida a quatre persones a Sevilla i va causar ferides greus a dues més. La companyia va demanar ahir als exèrcits que revisin abans de cada vol les unitats de control elèctriques (ECU) de cada motor, part del software del sistema de propulsió «per evitar riscos potencials».

Es tracta d'un programa molt complex, amb 275.000 instruccions davant les gairebé 90.000 que usa una aeronau comercial de grans dimensions. Ha sigut dissenyat de forma conjunta per Snecma,ITP, Rolls Royce i MTU. Precisament el problema dels motors va ser el que van transmetre els pilots del vol de prova de Sevilla instants abans d'estavellar-se.

La informació facilitada ahir per la companyia evita relacionar directament aquesta comprovació amb l'accident, i es limita a assenyalar que es tracta del resultat de l'«anàlisi interna» feta per Airbus Defence and Space. Assenyala que es notifica l'avís com a «part de les activitats de manteniment de l'aeronavegabilitat, independentment de la investigació oficial en marxa».

La companyia va precisar que l'equip d'investigació (dirigit pel Ministeri de Defensa espanyol i del qual formen part també Airbus i altres proveïdors de l'avió) està al cas d'aquestes revisions, i que els resultats de les comprovacions seran traslladats «immediatament» al mateix.

Notícies relacionades

Fonts del sector consultades per Europa Press apunten que encara no s'ha pogut determinar si la incidència de l'ECU és «de producció o de disseny», és a dir, si fallen els components o la configuració. Quan l'avió està en l'aire, si hi ha una incidència en una unitat de control electrònica d'un motor i la tripulació opera sense ser-ne conscient, es pot produir que no reguli la potència segons les ordres que doni el pilot.

Airbus recorda que, per reforçar la qualitat de l'A400M, va portar a terme el març passat una reestructuració per substituir Domingo Ureña com a màxim responsable de la divisió d'avions militars i va nomenar Fernando Alonso com a director d'assajos en vol.