Un conserge a la tauleta

My Hoteling permet als clients d'un hotel reservar des del menú fins a una excursió

Argentí amb arrels catalanes (l'avi era de Tremp), es va mudar a Barcelona per estudiar en diverses escoles de negoci i s'hi va quedar. Valora l'experiència que aporten els que, com ell, són emprenedors als 40.

Un conserge  a la tauleta_MEDIA_1

Un conserge a la tauleta_MEDIA_1 / DANNY CAMINAL

3
Es llegeix en minuts
SONIA GUTIÉRREZ / BARCELONA

Si fos pels turistes, estarien connectats a internet gairebé tot el dia, com quan no viatgen. Per això el wifi és un dels serveis més valorats pels viatgers. Les persones s'han habituat a usar smartphones i tauletes en les activitats quotidianes, però quan són en un hotel es troben tot sovint que han d'interactuar amb l'establiment com si internet encara no s'hagués inventat. La companyia My Hoteling s'ha proposat eliminar aquesta barrera tecnològica amb un conserge virtual que ofereix als clients els serveis que els poden interessar més, des de la carta del restaurant fins a una visita per la ciutat.

My Hoteling s'instal·la als hotels amb un model doble: els clients de les suites i habitacions premium poden fer servir una tauleta amb els continguts precarregats de l'aplicació My Room, mentre que els que s'allotgen a la resta d'habitacions no tenen tauletes però poden descarregar-se l'app als mòbils. En els dos casos, poden reservar els serveis de l'establiment, així com també serveis externs seleccionats per l'hotel.

La idea del negoci és d'Andrés Navarra, un professional del màrqueting digital que havia treballat a Accor, entre altres empreses, i després va fundar Mi Hormiga, una companyia que va desenvolupar una carta tàctil i interactiva per a restaurants. Aquest va ser el germen del conserge virtual. «Després de dur la tauleta als restaurants vaig veure que també hi havia una veta de mercat als hotels», explica Navarra. Per tirar endavant amb el projecte, treballa amb cinc socis més que provenen del món hoteler, tecnològic o de les finances.

Navarra assegura que el seu conserge virtual My Room ajuda a incrementar les vendes de l'hotel per una simple raó: per a l'hoste és més còmode reservar hora per a un massatge fent un clic mentre navega tranquil·lament amb la tauleta des de la seva habitació, que no haver de demanar-lo per telèfon o a la recepció. «Moltes vegades el client es perd serveis perquè l'hotel no li sap fer arribar tota l'oferta», afirma. Amb l'eina, afegeix, el client pot comunicar incidències, que al registrar-se per escrit es poden gestionar amb més eficiència.

L'emprenedor està convençut que els clients s'adaptarien sense problemes al conserge virtual, perquè la tendència és que cada vegada es consumeix més internet des del mòbil. «La barrera la trobem més a l'hotel que en l'usuari final -lamenta-. No pot ser que Espanya sigui el tercer destí turístic del món i que no estigui a l'altura de les innovacions tecnològiques en turisme».

My Hoteling es va constituir com a companyia l'octubre del 2013 i es va traslladar a les oficines de Barcelona Activa el gener del 2014, on va rebre suport per impulsar el negoci. Al cap de sis mesos ja havia aconseguit els primers acords amb dos hotels: el Mercer de Barcelona i l'Audax de Menorca.

Expansió internacional

Al setembre van arribar els contractes internacionals: un hotel a la República Dominicana i dos a Mèxic. Aquest any han firmat contractes amb dos hotels més de Mèxic (Royal Hideaway i Grand Xcaret) i amb un altre d'Aruba (Grand Aruba), de l'empresa espanyola Occidental Hotels & Resorts.

Notícies relacionades

No és qüestió d'atzar que My Hoteling estigui més present a l'exterior que als hotels espanyols. Navarra explica que un dels objectius prioritaris d'expansió és el Carib, per dos motius: d'una banda, és una zona molt influenciada pels EUA, país en el qual els conserges virtuals no són tan excepcionals com a Espanya, per la qual cosa és més fàcil comercialitzar aquest producte. D'altra banda, les principals companyies hoteleres espanyoles, que són els seus clients potencials, tenen resorts en aquesta regió. Competeixen amb grans companyies que també ofereixen productes semblants, però intenten convèncer les cadenes hoteleres que és millor apostar per una start-up espanyola.

My Hoteling preveu facturar aquest any més de 200.000 euros (enfront dels 24.000 euros de l'exercici anterior). «El negoci és escalable», afirma Navarra. Després de rebre diversos préstecs de Segitur, Enisa i l'ICF, ara volen obrir una ronda de finançament de 300.000 euros per desenvolupar nous serveis, com el check in virtual i la geolocalització.