PLANS ESTRATÈGICS D'UNA EMPRESA CATALANA

Almirall, a punt per créixer

La farmacèutica anuncia que els ingressos de la venda de l'àrea respiratòria a AstraZeneca els dedicarà a finançar oportunitats de creixement - La companyia va guanyar 448 milions el 2014

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / BARCELONA

De tenir números vermells a voler ser el líder en dermatologia. En 12 mesos, la companyia farmacèutica catalana Almirall ha passat d'acusar les conseqüències d'una reestructuració interna, que va portar a unes pèrdues de 33,7 milions d'euros el 2013, a tenir uns guanys nets de 448,4 milions el 2014, segons va informar ahir la companyia controlada per la família Gallardo. Una posició que utilitzarà per buscar oportunitats de creixement en l'àrea de dermatologia. Els resultats anuals, no obstant, no van convèncer els inversors, i les accions d'Almirall es van desplomar el 15,2%.

El considerable benefici d'Almirall és degut en gran part que la farmacèutica amb seu a Barcelona va vendre el negoci respiratori al laboratori britànic AstraZeneca. L'operació -anunciada el juliol passat- li ha aportat uns ingressos extraordinaris de 546,1 milions d'euros abans d'impostos, va explicar Almirall. Els ingressos totals van ser de 1.407,4 milions d'euros, un 70,5% més, però la pujada és de només l'1,1% si se n'exclou l'impacte de la transacció amb AstraZeneca. Les vendes netes van créixer el 13,5%, fins als 786,4 milions. La companyia preveu per al 2015 uns ingressos totals d'entre 720 i 750 milions d'euros, inferiors al 2014 i el 2013. Això també explicaria el càstig en borsa.

Notícies relacionades

Almirall, en canvi, va optar per mirar cap al futur. A més dels 704,6 milions d'euros que va pagar AstraZeneca al completar la transacció a l'octubre, l'operació assegura a la companyia catalana cobraments futurs de fins a 1.220 milions de dòlars (uns 1.076 milions d'euros) en funció dels resultats. El conseller delegat d'Almirall, Eduardo San-chiz, va dir ahir en un comunicat que l'acord proporciona «importants pagaments en el curt termini i una futura font d'ingressos» que l'empresa destinarà al que serà el seu «focus principal» a partir d'ara: créixer per convertir-se en una companyia líder en dermatologia. El gener passat, el president d'Almirall, Jorge Gallardo, va dir en declaracions a Efe que buscaven oportunitats d'adquisició als EUA, i que no descartaven comprar una companyia europea. Almirall té actualment més de 2.000 treballadors.

La farmacèutica va comprar a finals del 2013 la companyia nord-americana especialitzada en productes dermatològics Aqua Pharmaceuticals. Això li ha permès reforçar-se en aquest segment. La franquícia de dermatologia va ser el «principal motor de creixement», segons Almirall. És la primera companyia a Alemanya en dermatologia de prescripció, i la cinquena als Estats Units i a Europa. Aquesta àrea va suposar el 32% de les vendes del 2014.