INTERNACIONALITZACIÓ

El negoci de les brases

L'empresa Josper, fundada el 1969 a Pineda de Mar, té l'única patent mundial de forns de brasa Entre els seus clients compta amb xefs de l'elit gastronòmica internacional

Innovadors 8 Pere Serrat, de blanc, al laboratori de Josper.

Innovadors 8 Pere Serrat, de blanc, al laboratori de Josper. / xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

2
Es llegeix en minuts
CARME ESCALES
BARCELONA

Fustes dures i aromàtiques són l'origen de la brasa de carbó vegetal que, a 350 graus de temperatura, braseja carns i verdures en restaurants de prestigi internacional a 96 països. Ho fa a l'interior d'un forn de patent catalana que va ser ideat el 1969 per un restaurador de Pineda de Mar, Pere Juli, i un ferrer de la població, Josep Armangué.

Intentant millorar l'ancestral tècnica de cocció a la brasa que s'utilitzava a les masies, cremant la fusta en recipients ceràmics que tapaven amb sacs per convertir la llenya en brasa, Pere Juli, propietari d'un restaurant, va voler fabricar un cubicle d'acer amb entrades d'aire que poguessin tancar-se a voluntat.

Per fer-ho, es va associar amb el ferrer del poble i van provar que la carn feta a la brasa amb el seu sistema quedava més gustosa. Els seus noms, Josep i Pere, van batejar l'invent, el primer forn Josper i única patent mundial de forn de brasa. És la firma amb què avui treballen xefs de reconeixement internacional i amb què l'empresa del Maresme preveu facturar aquest any 11 milions d'euros, tres més que l'any passat. Entre els seus clients hi ha les cuines de La Petit Maison a Londres, el Mandarin Oriental a Kuala Lumpur i Moscou, Joe Cipolla a Milà i les dels xefs Albert Adrià,  Nandu Jubany i Berasategui,

«La nostra presència en gairebé cent països, xifra que esperem completar aquest any, fa que les conjuntures econòmiques adverses que es puguin donar en alguns destins contrarestin la tendència alcista que experimenten altres economies emergents», apunta el director comercial de Josper, Manu Yebras.

Josper exporta més del 70% de la seva producció i entre els seus principals clients hi ha els mercats de Rússia, els Estats Units, la Gran Bretanya, Itàlia i França. Bolívia ha estat l'última incorporació a la seva cartera de clients. «L'avantatge del forn Josper és que l'elevada temperatura segella l'aliment externament i en manté la melositat interna, de manera que s'aconsegueix brasejar i no coure el producte. Això li dóna una aroma de brasa i una textura que sorprèn els grans xefs», detalla Yebras.

Notícies relacionades

Noves instal·lacions

Fàbrica, magatzems, oficines, laboratori de R+D+I i un espai de showroom de 300 metres quadrats perquè els cuiners puguin provar el forn in situ completen els 5.000 metres de l'ampliació de les instal·lacions de Josper a Pineda, inaugurada recentment. En aquest espai s'han agrupat les oficines i la fàbrica, que donen feina a 45 treballadors.