valorada en 200.000 milions de dòlars

Recta final per a l'assalt d'Alibaba a Wall Street

El gegant xinès del comerç electrònic protagonitzarà al setembre la sortida borsària més gran de la història

Exteriors de la seu central d’Alibaba a Hangzhou.

Exteriors de la seu central d’Alibaba a Hangzhou. / AP

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Compte enrere per a l'assalt de la Xina i Alibaba a Wall Street. Excepte imprevistos, el pròxim 16 de setembre irromprà als parquets el gegant del comerç electrònic mundial. Encara no és possible saber si el resultat de l'aventura el marcaran les paraules màgiques associades inconscientment a Alibaba ('¡Ábrete Sésamo!) o la segona part la seva versió més literària ('...i els 40 lladres'). En qualsevol cas l'operació està cridada a ser l'oferta pública de venda d'accions més gran de la història. Els venedors obtindran uns 20.000 milions de dòlars. Els compradors passaran a formar part del gegant més gran del comerç electrònic mundial, un líder del nou món, ara sí situat a la Xina.

Està previst que el fundador de l''invento Alibaba', Jack Ma, celebri més d'un centenar de reunions a tot el món per vendre el seu projecte. El 3 de setembre comença una carrera mundial, que en opinió d'alguns analistes internacionals pot incidir en un verdader transvasament de recursos financers a escala planetària, una gran festa especuladora que arriba en moments de gran incertesa econòmica a la Xina però amb capitals internacionals orfes d'alternatives rendibles d'inversió.

Valoració

Credit Suisse Group AG, Deutsche Bank AG, Goldman Sachs Group Inc., JPMorgan Chase Co., Morgan Stanley i Citigroup Inc... fins a més de 20 bancs internacionals participaran en la col·locació de títols. La valoració d'Alibaba es calcula que pot arribar a gairebé 200.000 milions de dòlars, tot i que la dada final es coneixerà la setmana que ve. El New York Stock Exchange (NYSE) acull amb ganes l'operació, encara que també hi ha qui dubta de l'èxit d'una companyia que arriba per discutir la primacia dels EUA en venda electrònica, és a dir, un cavall de Troia. Un dels grans interessats en l'èxit de l'OPV és Yahoo, que té el 23% del capital d'Alibaba. Una bona venda portaria recursos a una companyia que en els últims anys ha perdut el ritme respecte a Google. Li podria reportar uns ingressos milionaris i la seva valoració comptable gairebé es duplicarà. Falta saber que farà Yahoo; si prendre els diners i abandonar l'aventura xinesa o quedar-se a veure si l'assumpte madura una mica més. I és que, tècnicament, els estrangers no poden ser propietaris d'empreses xineses, per la qual cosa qualsevol accionista estarà sempre sota les disposicions del Govern de torn del gegant asiàtic.

Entramat d'empreses

Alibaba és un entramat format per més d'una dotzena d'empreses amb un origen que es remunta al 1999. L'èxit de l'empresa va ser fulgurant gràcies a l'entrada de capital estranger, un mercat captiu (Xina) i l'orientació internacional dels seus portals. Si en un principi Alibaba centrava bona part de la seva activitat exterior en la venda d'imitacions, actualment és una plataforma útil de la immensa indústria xinesa amb la resta de distribuïdors del món. Amb l'entrada de la japonesa Softbank l'any 2000, i posteriorment de Yahoo el 2005, Alibaba va aconseguir sobrepassar el llindar de la rendibilitat el 2003.

Compte de resultats

Amb uns beneficis trimestrals d'uns 900 milions de dòlars i taxes de creixement de més del 30%, els números del grup van a un altre ritme que el de les empreses normals d'occident, però després de creixements passats del 70% en beneficis, qualsevol ràtio sembla escassa als 'llops' de Wall Street. El 2013, el benefici d'Alibaba va ser de 3.764 milions de dòlars, un 170% més que el 2012.

Clients i socis fidels

Notícies relacionades

I és que les xifres d'Alibaba sorprenen per la seva magnitud. Uns 255 milions de compradors actius i vuit milions d'empreses que venen a través de les seves diferents plataformes de comerç electrònic. I el cas és que els usuaris d'Alibaba fan un ús intensiu dels serveis del grup, amb una mitjana al·lucinant de 50 demanats anuals.

Incerteses

¿Tot és positiu amb Alibaba? Certament no. El fet de ser una empresa xinesa pesa com una llosa a l'hora de confiar en la seva futura evolució, i aquest és un dels aspectes a clarificar en el 'roadshow' internacional previ a l'OPV. Potser l'aspecte que més preocupa actualment és quina influència podria tenir una caiguda del sector immobiliari de la Xina en els comptes o en la cotització d'una empresa del gegant asiàtic a Wall Street. Si l'objectiu és que una bombolla arribi a l'auxili d'una altra la qüestió és certament preocupant, tot i que el risc és inherent a una operació d'amplis marges que per a alguns pot ser el retorn a bogeries i eufòries passades.