CONFLICTE LABORAL EN UNA PLANTA FERROVIÀRIA

Els comiats aturen Alstom

La plantilla paralitza la planta de Santa Perpètua el primer dia de vaga dels quatre convocats contra un ERO que afecta 193 treballadors

El grup dobla les comandes de trens aquest any

Piquet 8 Empleats d’Alstom, a la porta de la planta, ahir.

Piquet 8 Empleats d’Alstom, a la porta de la planta, ahir. / JOAN PUIG

2
Es llegeix en minuts
XAVIER SEGURA / ANTONI FUENTES
BARCELONA

El conflicte laboral a la fàbrica d'Alstom de Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) va pujant d'intensitat en un context de canvi profund en la multinacional francesa. Els 600 treballadors de la planta van secundar ahir la primera de les quatre jornades de vaga convocades amb la intenció de forçar l'empresa a retirar l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) per acomiadar 193 treballadors, així com a negociar un nou conveni col·lectiu.

El mateix dia, la direcció d'Alstom, que justifica l'ERO a Santa Perpètua per la caiguda de l'activitat, va anunciar que les comandes de trens i material ferroviari a tot el món  s'han doblat en el segon trimestre d'aquest any, fins a arribar a 8.199 milions d'euros.

«El conflicte ha d'acabar amb un acord del conveni, i retirar un ERO que posa en perill el futur de la planta perquè en disminuiria la capacitat productiva», va explicar el president del comitè d'empresa de la fàbrica catalana, Gabriel Moreno, que va assegurar que l'aturada va ser secundada per gairebé  el 100% de la plantilla.

Moreno va rebutjar, a més a més, que hi hagi «baixes traumàtiques» i que s'apliquin «reformes estructurals» a la planta. El comitè d'empresa i la direcció celebraran avui l'enèsima reunió a Inspecció de Treball dins del període de consultes de l'ERO que finalitza la setmana que ve, just quan la plantilla ha convocat tres dies de vaga. Es tracta d'un nou episodi del llarg conflicte arran del desacord que es va produir fa un any per les noves condicions que exigia la multinacional per reduir costos com a condició indispensable per rebre l'adjudicació de noves comandes de trens o tramvies.

Sobre la taula tornaran a aparèixer les causes argumentades per la direcció per anunciar l'acomiadament de 193 treballadors, que el comitè rebat assegurant que s'ha produït un desviament de càrregues de treball cap a altres fàbriques del grup industrial francès.

Notícies relacionades

El president i conseller delegat d'Alstom, Patrick Kron, va subratllar el bon moment que viu la divisió ferroviària «amb una dinàmica comercial sostinguda» gràcies a un augment de les comandes, entre les quals destaca el contracte firmat amb Sud-àfrica per un valor de 4.800 milions d'euros. La producció de 600 trens es portarà a terme en una nova factoria a l'est de Johannesburg en què es contractarà 1.500 treballadors.

El conflicte de la factoria catalana es produeix en ple procés de venda de l'àrea energètica d'Alstom a General Electric i de la presa de control de l'Estat francès sobre l'àrea de transport amb l'objectiu de preservar els llocs de treball del país veí.