PROBLEMES A LA INDÚSTRIA TURÍSTICA ESPANYOLA

El col·lapse d'Orizonia causarà més de 4.000 acomiadaments

El grup d'Iberojet i Vibo salva 1.000 llocs de treball al vendre part del negoci

La setmana que ve demanarà el concurs de creditors i presentarà un ERO

2
Es llegeix en minuts
MARISA GOÑI / PALMA
SONIA GUTIÉRREZ / BARCELONA

Orizonia, el gegant turístic de companyies com Vibo (antiga Viajes Iberia) i Iberojet, va confirmar ahir als seus treballadors el col·lapse del grup, que deixarà al carrer la gran majoria de la plantilla. El grup mallorquí amb prou feines va arribar a un acord per vendre part del negoci i salvar entre 800 i 1.000 llocs de treball. Això significa que més de 4.000 treballadors seran acomiadats, xifra que supera l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) d'Iberia. Orizonia no va revelar el comprador de la part que es mantindrà, però fonts pròximes a la negociació van apuntar a Barceló.

Les empreses del grup que canviaran d'amo són Vibo i part de l'aerolínia Orbest, va informar la direcció als representants dels treballadors en una reunió a la qual van assistir també els grups d'inversió propietaris d'Orizonia (Carlyle Group, ICG Equity Fund i Vista Capital). Les altres empreses d'Orizonia estan abocades a la liquidació, entre les quals hi ha els operadors turístics Iberojet, Solplan, Viva, Condor, Kirunna i Orizonia Life, i les agències receptives Smilo.

El desmantellament d'Orizonia deixa també en una delicada situació les agències del RACC, de les quals era propietària al 50%. L'Automòbil Club va assegurar ahir que n'assumirà directament la gestió i que seguirà prestant els seus serveis.

NÒMINES DE FEBRER / La setmana que ve, Orizonia sol·licitarà el concurs de creditors i presentarà un expedient de regulació d'ocupació (ERO) d'extinció, segons van informar fonts sindicals. El Govern balear es reunirà amb els representants sindicals per vigilar que es compleixin totes les garanties laborals. Les nòmines de febrer estan assegurades només si es confirma la venda de Vibo i de part d'Orbest. L'operació estava ahir pendent de l'aval financer dels bancs.

Es dóna la circumstància que Barceló ja va intentar comprar l'endeutada Orizonia l'any passat. Va arribar fins i tot a firmar-hi un preacord (en aquell cas, per quedar-se amb totes les divisions) el desembre passat, però va acabar en paper mullat.

Dies després, Globalia, el primer grup turístic espanyol, va sorprendre amb un segon acord de compra. La propietària d'Air Europa, Halcón Viajes i Travelplan va injectar 15 milions d'euros a Orizonia, perquè afrontés els pagaments més immediats, com les nòmines. A canvi, el grup de Juan José Hidalgo es va quedar amb la gestió de la divisió hotelera Luabay i amb la part de viatges de l'Imserso d'Orizonia.

Notícies relacionades

IMPAGAMENT / La setmana passada, però, la companyia que dirigeix José Duato va entrar en un carreró sense sortida, quan la Comissió Nacional de la Competència (CNC) va anunciar que endarreria la seva decisió sobre l'operació diverses setmanes.

Com que el pacte amb Globalia estava subjecte a l'aprovació del regulador, aquesta es va negar a fer-hi una segona aportació de 25 milions, vital per a Orizonia. Sense aquests diners, no va poder afrontar un pagament de 10 milions pels bitllets d'avió, de manera que va perdre el permís per vendre vols. La companyia només assegura el funcionament dels seus avions fins demà.