MODIFICACIONS EN EL PANORAMA AERI ESPANYOL

Lufthansa, Iberia i Swiss Air pugnaran per rutes de Spanair

Els competidors mostren interès per les freqüències que quedin lliures

L'aerolínia helvètica intentarà quedar-se l'enllaç entre Zuric i BCN

Un avió de Spanair, en la maniobra d’aproximació a l’aeroport barceloní del Prat.

Un avió de Spanair, en la maniobra d’aproximació a l’aeroport barceloní del Prat. / REUTERS / ALBERT GEA

2
Es llegeix en minuts
AGÈNCIES
BARCELONA / MADRID

La crisi de l'aerolínia Spanair, obligada a prescindir de 1.100 llocs de treball i a renunciar a nou rutes aèries per les pèrdues econòmiques que té, s'ha convertit en una oportunitat per a algun dels seus competidors directes. Especialment, en tres de les rutes internacionals que feia la companyia espanyola i per les quals s'interessen Lufthansa, Iberia, Swiss Air Lines i Austrian Airlines.

La ruta amb una freqüència de vols més gran és l'enllaç entre Madrid i Munic, en què Lufthansa ofereix 28 vols setmanals; Iberia, 25; i Spanair, que deixarà d'operar el 28 de setembre, sis més. Un portaveu de Lufthansa citat per Servimedia va indicar que la companyia alemanya (que pertany a la mateixa aliança aèria, Star Alliance) segueix els últims esdeveniments amb molt interès, però que encara és aviat per comentar quines seran les futures accions de la companyia.

INTERÈS MESURAT

En un sentit idèntic es va expressar un portaveu d'Iberia, que va indicar que, en cas de produir-se els canvis, tant en la ruta de Munic com en la de Viena, aquests no tindran lloc abans del 27 d'octubre.

Entre Barcelona i Zuric, una altra de les rutes que cedirà Spanair, el competidor amb una oferta més gran és Swiss International Air Lines, que desenvolupa tres vols diaris. Per darrere hi ha Spanair, amb un, i Clickair, amb el mateix nombre de freqüències. Com el Madrid- Munic, Spanair deixarà aquest trajecte el 28 de setembre. Fonts de Swiss van explicar que es tracta d'una ruta important per a l'aerolí-

nia helvètica perquè nodreix els vols de llarg recorregut que surten de la seva base de Zuric. Per això, intentaran operar en el futur la freqüència lliure i que fins ara utilitzava en codi compartit amb Spanair.

En el trajecte Madrid-Viena l'oferta actual és de tres freqüències dià-

ries. Dues les opera Iberia i l'altra és de Spanair. La suspensió d'aquesta ruta deixarà Austrian Airlines sense connexió amb Barajas. La companyia austríaca ofereix aquesta ruta en codi compartit amb l'espanyola.

Per aquest motiu, segons el director general a Espanya d'Austrian Airlines, José Pereira, es plantegen operar directament la freqüència que deixi lliure Spanair. Pereira va anunciar que prendrà la decisió de forma immediata, possiblement aquesta setmana: "Seria una pèrdua important per a nosaltres no comptar amb la ruta Madrid-Viena". Austrian sí que mantindrà les dues freqüències diàries que ofereix de la capital austríaca a Barcelona.

REPRESENTACIÓ SINDICAL

Notícies relacionades

Mentre els competidors es reparteixen una part del negoci a què s'ha vist obligada a renunciar l'aerolínia espanyola propietat de l'escandinava SAS, demà començarà la negociació dels acomiadaments anunciats. Per fer-ho, es constituirà una taula de negociació que representarà els diferents comitès d'empresa i les diferents àrees de treball de la companyia. En principi estarà formada per 12 representants sindicals de CCOO, UGT, el sindicat de pilots SEPLA i els de tripulants de cabina Stavla i Sitcpla.

L'empresa va avançar la setmana passada als sindicats que pretén que la retallada inclogui uns 710 treballadors de serveis de terra. Seran 180 treballadors de rampa; uns 270 de serveis generals (personal administratiu), 120 tècnics de manteniment i uns 140 de l'àrea de vendes i reserves. Respecte al personal aeri, el pla de viabilitat afectarà 120 pilots i 220 auxiliars de vol.

Temes:

Lufthansa