PLANS D'UNA MULTINACIONAL DE L'AUTOMÒBIL

Nissan no amplia la planta de BCN al portar a Tànger un nou model

La marca produirà al Marroc un furgó assignat a Barcelona inicialment

La companyia ofereix mantenir l'ocupació si la Zona Franca obre 17 dies més a l'any

2
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES / BARCELONA

Canvi d'escenari per a la fàbrica de Nissan a la Zona Franca. La negociació d'un pla de creixement ha deixat pas a l'objectiu de mantenir la situació actual. El conseller director general de Nissan Motor Ibérica, José Vicente de los Mozos, va anunciar ahir que la direcció de la multinacional japonesa ha decidit assignar la producció d'una nova furgoneta petita a la futura fàbrica de Tànger en lloc de Barcelona perquè els costos són més baixos.

Quan tot estava preparat a la planta barcelonina per rebre el nou model, De los Mozos va comunicar ahir als sindicats que les bones condicions ofertes pel Marroc han decantat la balança. "És impossible --per a Barcelona-- lluitar per aconseguir la fabricació d'un vehicle petit i de poc valor afegit", va afirmar el màxim directiu de la companyia a Espanya, que va defensar la competitivitat de la factoria catalana si es concentra en tot terrenys i furgonetes grans.

ESTABILITAT

En un intent per evitar el pessimisme, De los Mozos va assegurar que la decisió sobre el nou vehicle "no és el principi de la fi" per a la Zona Franca i va oferir mantenir producció i ocupació durant tres anys.

L'estabilitat serà possible gràcies a un increment de 40.000 unitats en la producció de la furgoneta Nissan Primastar, que permetrà absorbir el descens en la fabricació del tot terreny Pathfinder i de la seva versió descoberta Navara. En total, la companyia preveu una fabricació de 170.000 a 180.000 unitats a Barcelona i una plantilla de 4.160 treballadors, en la qual 465 temporals passaran a ser fixos al novembre després del requeriment de la inspecció de Treball, ja que superaven el límit de 12 mesos d'antiguitat.

No obstant, el directiu va admetre que aquestes previsions depenen del mercat i de certes variables, com el possible efecte negatiu de l'augment de l'impost de matriculació per als tot terrenys el 2008 i la pèrdua de 12.000 vehicles que s'exporten a països que tenen el dòlar com a referent.

Notícies relacionades

Però l'oferta té condicions. L'empresa manté l'exigència de reduir els costos un 12% plantejada per aconseguir el model que finalment es farà al Marroc. Entre elles es troba ampliar els dies anuals en els quals la planta pot obrir, de 235 a 252, amb un sistema de vacances flexibles per evitar l'aturada de l'agost i reduir l'absentisme. Si el comitè d'empresa no accepta aquestes condicions, De los Mozos va dir que sobraran de 250 a 300 treballadors.

Els sindicats es van mostrar sorpresos per la pèrdua de la furgoneta i van reclamar l'assignació de nous models amb més garanties de futur. Jordi Carmona, d'UGT, va qualificar de "política" la decisió de Nissan, mentre que Javier Pacheco, de CCOO, va advertir que "les condicions de la negociació han canviat". Pedro Ayllón, de Sigen-USOC, va destacar que els nous plans són "un pegat", i CGT va recordar que els models que es fabriquen ara a Barcelona "ja han superat la meitat de la seva vida comercial".

Temes:

Nissan