INVESTIGACIÓ DE LA COMISSÀRIA EUROPEA DE COMPETÈNCIA

Brussel.les multa Cepsa i Repsol per pactar el preu de l'asfalt

Les sancions superen els 80 milions d'euros per a cada petrolera

La connivència ha encarit obres en carreteres a Espanya durant 12 anys

2
Es llegeix en minuts
ELISEO OLIVERAS / BRUSSEL.LES

La Comissió Europea va imposar ahir una multa de 83,8 milions d'euros a Cepsa i de 80,5 milions a Repsol per pactar els preus i repartir-se el mercat del quitrà per a l'asfalt de carreteres a Espanya de forma il.legal durant almenys 12 anys. Els acords per fixar preus o repartir-se el mercat estan expressament prohibits per l'article 81 del Tractat de la Unió Europea (UE).

L'Executiu comunitari va sancionar també la companyia sueca Nymäs amb 10,6 milions i la portuguesa Galp amb 8,6 milions més per participar en aquest càrtel il.legal. El grup British Petroleum (BP), que també participava en aquesta associació, va quedar exempt de sanció per haver revelat l'existència dels acords secrets.

DURESA DE LA COMISSÀRIA

"És inacceptable que aquestes empreses hagin defraudat els clients, els poders públics i els contribuents a Espanya durant gairebé 12 anys, repartint-se el mercat del betum per a la construcció de carreteres", va declarar la comissària europea de Competència, Neelie Kroes, a l'anunciar les sancions. "La Comissió Europea no tolerarà que les empreses estafin els clients amb aquest tipus d'activitat il.legal i continuarem castigant severament els infractors", va advertir Kroes.

La comissària va obrir la porta a la possibilitat que el Govern espanyol demani davant els tribunals una indemnització a les companyies que van participar en el càrtel, inclosa la denunciant BP. Kroes va assegurar que no existeix "diferència" entre autoritats públiques o governs i empreses privades a l'hora de determinar les víctimes d'un càrtel com el de l'asfalt.

El mercat del quitrà per a asfalt a Espanya representa un valor de 286 milions d'euros anuals, segons les dades de l'Executiu comunitari. Per això, aquests acords il.legals per establir els preus han costat molt cars a l'Administració espanyola i als ciutadans, a l'implicar uns costos més grans en les obres d'infraestructura.

REUNIONS EN HOTELS

La investigació de la Comissió Europea ha verificat que com a mínim des de l'any 1991 i fins al 2002, Cepsa i Repsol van dirigir el càrtel conegut com a "taula d'asfalts". En aquestes reunions, celebrades en hotels o en locals de les companyies, es fixaven els preus per a la temporada i la data de la seva aplicació, es repartien els volums de vendes entre les empreses i es compensava qui havia obtingut una menor quota de mercat de la que estava prevista.

El betum per a l'asfalt és un subproducte de la destil.lació del petroli cru que es destina sobretot a la producció del material per a asfaltat, en el qual actua com a adhesiu per aglutinar les pedres.

Notícies relacionades

La sanció a Repsol i Cepsa hauria estat encara més elevada, però la Comissió Europea les va reduir en un 40% i un 25%, respectivament, perquè van acceptar col.laborar en la investigació de l'Executiu comunitari una vegada es va descobrir la seva associació il.legal.

La investigació es va iniciar el 2002 amb registres per sorpresa a les empreses, després que British Petroleum revelés a Brussel.les els acords per beneficiar-se de l'exempció total de la sanció que ofereix la normativa europea a la primera empresa que confessa l'existència d'un càrtel.

Temes:

CEPSA Empreses