NEGOCIACIÓ LABORAL PER PRODUIR UN NOU VEHICLE

Nissan planteja descomptar 30 euros per cada jornada de baixa

La firma diu que l'absentisme del 7% de la planta de BCN és massa elevat

2
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES / BARCELONA

La direcció de Nissan està decidida a combatre l'absentisme amb mà dura. El pla de millora de la competitivitat que negocia amb els sindicats, amb l'objectiu de produir una nova furgoneta, preveu una penalització de 30 euros per cadascuna de les cinc primeres jornades de baixa dels treballadors, i de 20 euros a partir del sisè dia d'absència. Amb aquesta mesura, la companyia que dirigeix a Espanya José Vicente de los Mozos pretén reduir l'índex d'absentisme: al voltant del 7%.

Cada dia falten a la feina una mitjana de 500 empleats en una plantilla global de 6.800 de Nissan Motor Ibérica, que inclou la fàbrica principal de la Zona Franca i una altra de més petita a Montcada i Reixac.

La proposta de la direcció de la filial de la multinacional japonesa, que serà discutida en una nova reunió dimarts, suposa un salt quantitatiu respecte a les mesures dissua- sòries que té en vigor l'empresa. Segons el conveni col.lectiu, el complement que paga Nissan en la prestació de baixa, fins a completar el 100% del sou, només s'abona a partir del tercer dia de malaltia si es tracta de la segona incapacitat temporal d'un treballador. En el primer dia no es paga complement i, en el segon, només arriba al 75% del salari habitual. La quantia dels complements es va reduint en la tercera i la quarta baixes. Seat té una fórmula de descompte en el primer dia de malaltia.

REBUIG SINDICAL

Els sindicats ja han manifestat el seu rebuig frontal a la proposta, que pot comportar descomptes salarials de 500 a 600 euros, segons les seves estimacions. "És una fórmula exagerada. La prioritat hauria de ser que l'empresa millori les condicions d'ergonomia de tots els llocs per reduir les baixes", va assegurar Jordi Carmona, d'UGT, que va recordar que el 7% d'absentisme de Nissan està en el nivell mitjà del sector a Espanya, que el 2006 va ser del 6,74%, segons les dades de la patronal.

Notícies relacionades

Un portaveu de Nissan va assegurar que la proposta de penalització es deu al fet que l'empresa té un dels pitjors índexs d'absentisme del sector, tres punts superior al de la planta de Citroën a Vigo i dos punts més que el de Seat a Martorell. El problema ha empitjorat en els últims anys a causa, segons el portaveu, de la desvinculació d'un plus d'assistència que s'anava reduint en funció de les baixes, i per la reincidència d'alguns treballadors.

Pedro Ayllón, de Sigen-USOC, en contra dels descomptes, considera que "la disminució de l'absentisme s'abordarà en el context global de la negociació". Per Javier Pacheco, de CCOO, la sanció econòmica és "inacceptable com a mecanisme per reduir l'absentisme quan, al mateix temps, la companyia proposa augmentar el ritme de treball".

Temes:

Nissan