MESURES PER MANTENIR L'ACTIVITAT

Seat i Nissan preparen nous models per superar la caiguda

Les dues fàbriques preveuen una reducció conjunta de 2.100 llocs fins al 2009

La filial japonesa pretén augmentar el temps de treball efectiu de la plantilla

3
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES / BARCELONA

Les dues grans fàbriques del sector de l'automoció de Catalunya, Seat a Martorell i Nissan a la Zona Franca de Barcelona, posaran en marxa després de l'estiu mesures especials per preparar la producció de models nous que permetran incrementar l'activitat i superar un sotrac que costarà uns 2.100 llocs de treball de manera conjunta fins al 2009.

La situació més complicada l'afronta Nissan, encara que paradoxalment aquest any batrà un nou rècord de producció. Del gener al juny, la planta de Barcelona havia acoblat gairebé 103.000 vehicles, un 10% més que en el mateix període del 2006. Una reunió celebrada a mitjans de juliol amb el conseller director general de Nissan Motor Ibérica, José Vicente de los Mozos, va servir per centrar la negociació, que ha de culminar al setembre.

MENYS

PAUSESEl pla inclou l'acomiadament de 424 empleats amb la possibilitat de retornar més tard, més dies d'obertura de la fàbrica a l'any i reducció de les pauses dels operaris per augmentar el temps efectiu de treball. Amb aquestes mesures i altres, com la reducció de la factura del menjador, pretén reduir els costos un 12% perquè Barcelona guanyi la licitació interna per a la producció d'una nova furgoneta lleugera.

ESTUDIS TÈCNICS

Però la companyia ja treballa des de fa mesos, segons assenyalen fonts sindicals, en els estudis tècnics per preparar les línies de muntatge per al nou vehicle, del qual està previst acoblar 40.000 unitats anuals que compensaran una baixada dels models actuals (Pathfinder, Navara i Primastar). Brian Carolin, vicepresident de vendes de Nissan Europa, va anunciar que a l'octubre, al Saló de l'Automòbil de Tòquio, presentaran "un petit i innovador vehicle comercial", i va destacar l'"àmplia presència" de la marca en "mercats com Espanya, Itàlia, França i el Regne Unit".

L'os de la negociació estarà, segons destaca Pedro Ayllón, de SIGEN-USOC, en la reducció de les pauses després que a l'anterior acord ja es va pactar una retallada en una quarta part del temps de pauses i entrepà, que va quedar en 62 minuts. L'empresa pretén augmentar el temps efectiu de treball de 6,97 hores al dia a 7,4, la mitjana del sector.

A Seat, parteixen amb l'avantatge que ja tenen un pla de retallada de plantilla acordat amb la direcció i que s'aplica des del mes de juny passat. Fins al 2009, deixaran l'empresa de forma voluntària uns 1.750 empleats, dels quals la majoria, uns 1.100 corresponen a prejubilacions i la resta a baixes incentivades i excedències. La retallada de plantilla d'una mica més del 10% costarà uns 80 milions d'euros.

AVANÇAMENT DEL NOU IBIZA

El llançament del nou Ibiza, el model supervendes de la filial de Volkswagen, a mitjans del 2008 obligarà a realitzar un ajust a les línies de muntatge, i per aixo es farà una aturada tècnica el 2 de novembre. A partir d'aquesta data, s'adequarà una de les línies de muntatge per iniciar les proves d'acoblament del nou Ibiza.

La companyia ha avançat uns mesos el llançament del nou Ibiza, amb un disseny més d'acord amb la resta de la gamma i que "assegurarà l'èxit de vendes", va indicar el president del comitè d'empresa, Matías Carnero. "No passarà el mateix que va passar amb el Toledo", va afegir el sindicalista, en referència a la caiguda de vendes de la berlina per un disseny que el mercat no va acceptar.

Notícies relacionades

Seat manté la previsió de producció per al 2007 de 409.000 unitats, gairebé les mateixes que el 2006, malgrat que el primer semestre a la planta de Martorell s'ha fabricat un 3% menys, fins a un total de 212.231 cotxes.

Però el salt quantitatiu important arribarà a mitjans del 2009 amb el llançament de la nova berlina que substituirà el fallit Toledo i que es basa en la plataforma dels models anteriors de l'Audi 4 i el Volkswagen Passat.

Temes:

Nissan