Entrevista amb Constan Dacosta, president del grup Eroski

"Millorarem els preus del cistell del mercat de Caprabo"

3
Es llegeix en minuts
MANUEL CABELLO / BARCELONA

PERFIL VA NÉIXER A OURENSE EL 1946. TÉ TRES FILLS.

CÀRREC DES DE 1995 PRESIDEIX EROSKI, INTEGRAT A MONDRAGÓN CORPORACIÓN COOPERATIVA, PRIMER GRUP EMPRESARIAL DEL PAÍS BASC.

Després de la recent compra del 75% de Caprabo (per 1.125 milions d'euros), aquest gallec establert a Elorrio (Biscaia) ha portat la seva empresa fins al segon lloc en el rànquing de la distribució a Espanya, superant Mercadona i només darrere de Carrefour. Una fita insò- lita per a una empresa que és una cooperativa, on bona part dels treballadors són també els propietaris de la cadena.

--El 2003 deia que Eroski no creixia per compres. ¿Què és el que ha canviat?

--En el passat hem crescut de manera orgànica, amb una mitjana d'inversió de 400 milions els últims cinc anys, i el que hem destinat a comprar altres cadenes era escàs. Però la de Caprabo era una oportunitat única, una operació complementària amb la nostra xarxa, tant en l'àmbit geogràfic com en el format i era, a més, la gran oportunitat d'entrar i consolidar-se en un mercat com el català donades les limitacions de llicències per a noves obertures.

--Segons alguns experts n'han pagat un preu molt alt, un 20% més del valor estimat. ¿Com rendibilitzaran la inversió?

--Els nostres càlculs ens diuen que no serà fàcil, però que l'operació serà rendible perquè es tracta d'una xarxa de 500 botigues amb un volum en superfícies molt superior al volum de facturació, de manera que les possibilitats de creixement són grans. Si traslladem la nostra facturació al volum de superfície serà una operació rendible, encara que evidentment cara. Tampoc es tractarà només de vendre més a un preu inferior, sinó de reduir les despeses operatives.

--¿En quina data es farà efectiva la compra de Caprabo?

--No podem dir amb certesa cap data perquè depèn de l'autorització definitiva del Tribunal de Defensa de la Competència, dependent del Ministeri d'Economia. Hem presentat tota la documentació i el termini legal per obtenir l'autorització és d'un mes.

--¿Quins canvis notarà el client de Caprabo amb la nova propietat?

--Bàsicament uns millors preus en el cistell del mercat. Això és el que sabem fer des de les nostres botigues i ho aplicarem a Caprabo. També aconseguirem millorar l'oferta de productes, especialment als centres més grans on Eroski té un nombre més gran de referències. Confiem que els canvis es comencin a notar al cap de pocs mesos.

--¿No pot induir a error el fet de mantenir la marca Caprabo en algunes zones?

--Als llocs on la marca Caprabo té un alt apreci i un capital de confiança per part del consumidor, i això passa sens dubte a Catalunya, no seria raonable canviar el nom i no ho farem. Però el client veurà algun element referent d'Eroski, de manera que el consumidor de la Corunya que compra a Eroski, quan entri en un centre Caprabo a Catalunya, veurà que les dues botigues són iguals.

--¿Es nomenarà un executiu per dirigir Caprabo o es mantindrà l'actual equip directiu?

--Hem ofert la continuïtat a l'equip actual. A mitjà termini es veuran les necessitats que hi ha i si es requereix alguna incorporació. Aquesta sortirà primer de l'equip de Caprabo i si no fos possible disposem d'un equip a Eroski per fer-se càrrec de l'empresa. Encara que això últim és bastant improbable.

Notícies relacionades

--¿Quin és el secret d'Eroski, una cooperativa, en un sector dominat per les multinacionals?

--Un és que sempre hem capitalitzat els beneficis per continuar creixent, sense la pressió d'haver de donar sempre dividends. Una altra clau és que som una empresa en què el treballador és també empresari: si condueixes un taxi sempre el tractaràs millor si és teu que no pas si és d'un altre.