Ecologia urbana

Europa premia el pas de Cornellà del gris al verd

La ciutat guanya l'última edició del Green Leaf Award fins i tot amb el handicap de la seva alta densitat de població

zentauroepp44178941 cornell  06 07 2018 cornella ha ganado un premio por hacer u180706195139

zentauroepp44178941 cornell 06 07 2018 cornella ha ganado un premio por hacer u180706195139

2
Es llegeix en minuts
Carles Cols

Cornellà acaba d’ingressar en un selecte club en què a priori costava imaginar que com a ciutat se l’admetés. S’ha emportat el premi Green Leaf (fulla verda) del 2019, dins de la categoria de ciutats d’entre 20.000 i 100.000 habitants. La Comissió Europea aplaudeix així, amb aquesta distinció, l’aposta dels municipis per ser mediambientalment més amables amb els seus ciutadans. El mèrit afegit de Cornellà és que aquest és un guardó majoritàriament guanyat per ciutats que, per país i per paisatge, juguen amb avantatge, poblacions sueques, belgues, irlandeses i holandeses, municipis sense un passat gris i rude com el de la ciutat més poblada del Baix Llobregat. El premi Green Leaf del 2019 el comparteix Cornellà, per exemple, amb la bucòlica Horts aan de Maas d’Holanda.

Aquest és un premi poc conegut però molt desitjat. En la categoria de més de 100.000 habitants, només una ciutat espanyola l’ha obtingut, Vitòria, juntament amb capitals com Estocolm, Oslo, Lisboa o Ljubljana. Això serveix de punt de referència.

“No és fàcil passar del gris al verd”, explica Emilia Briones, tinent d’alcalde d’Innovació Urbana, sobretot en una ciutat amb una densitat de 12.000 habitants per quilòmetre quadrat. La dificultat es resol amb inversions. Aquest 2018, per exemple, es destinaran en total sis milions d’euros al programa Cornellà Natura del total de 35 en què està pressupostat. Actualment es treballa en les avingudes dels Alps, Picasso i Sant Ildefons, i també al parc del Canal de la Infanta.

Cohabitació a la calçada

Notícies relacionades

En part d’aquests projectes destaca, per descomptat, l’ampliació del verd urbà. Però també hi ha altres mesures tant o més importants, com la reducció del trànsit o l’ampliació del carril bici. Sobre aquest últim cas, les xifres són aparentment modestes. Cornellà disposa avui de només 10 quilòmetres reservats per a les dues rodes i preveu disposar en el futur de set més. En comparació amb altres municipis, no és gaire, però, segons Briones, el pla municipal no passa tant per reservar part de les calçades a les bicicletes com per buscar una progressiva cohabitació dels diferents mitjans de transport.

La lletra petita de cada un dels projectes en marxa del pla Cornellà Natura revela algunes singularitats que, probablement, remarquen que el premi Green Leaf és àmpliament merescut. És el cas de les obres en curs al parc Rosa Sensat, que es recondicionarà perquè sigui un espai concebut per a la lectura i per a les presentacions de llibres.