Educació i vivenda, els temes de queixa principals a Cornellà

El síndic de greuges de la ciutat catalana, Joan Barrera, fa balanç a la memòria del 2016, any en què els tràmits van augmentar respecte al 2015

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / CORNELLÀ DE LLOBREGAT

El síndic de greuges de Cornellà, Joan Barrera, ha fet pública la memòria de la Sindicatura de Greuges de la ciutat durant l'any 2016, que recull l'anàlisi de les queixes i consultes de la ciutadania de Cornellà. En xifres, la Sindicatura ha registrat 408 actuacions, de les quals 341 han estat queixes; 59, consultes i les altres han estat vuit iniciatives d'ofici.

En comparació amb el 2015, el nombre d'actuacions i de queixes ha estat superior. Principalment, aquest augment d'expedients ha estat motivat per la sol·licitud d'empara al síndic per part de pares i mares de l'escola de l'Areny, arran de la decisió de la Conselleria d'Ensenyament de tancar una línia educativa de P3 durant el curs 2016-2017. Sobre aquestes queixes, el síndic de Cornellà destaca que la planificació del sistema públic educatiu no es pot condicionar, bàsicament, a motius econòmics.

VIVENDA DIGNA

Paral·lelament a aquestes situacions, també s'han de destacar les queixes per contaminació acústica, mobilitat i capacitat de l'Administració per respondre amb rapidesa i efectivitat a les demandes dels ciutadans. A l'Informe 2016, el Síndic reconeix l'esforç de l'Administració municipal per adaptar-se i agilitzar la resposta a les demandes dels ciutadans, de vegades sense que tingui competències directes i suplint compromisos que correspondrien a altres administracions. Amb tot, "s'han de millorar la interrelació entre departaments, el treball en xarxa, la informació que es facilita al ciutadà i rutines de treball que mantenen una excessiva compartimentació administrativa i frenen la diligència en el resultat final", explica el síndic.

Com a la resta de la societat catalana, hi ha cornellanencs que tenen problemes per accedir a una vivenda digna, sigui per estar a l'atur o per la seva precarietat laboral. Aquesta realitat s'ha vist agreujada durant el 2016 amb l'encariment de la vivenda de lloguer. En relació amb aquesta situació, Joan Barrera considera inadmissible que encara hi hagi processos de desnonament que afectin persones en risc d'exclusió social, que no hi hagi xifres exactes dels pisos buits que podrien destinar-se a vivenda social i que no s'hagi avançat en el disseny d'una política de vivenda que respongui a les necessitats reals de la població amb menys recursos.

Amb la intenció d'ajudar a resoldre aquesta situació, Barrera va presentar l'any passat una iniciativa d'ofici a l'Ajuntament de Cornellà, en la qual demana un nou reglament de sol·licitants de vivendes de protecció oficial i la millora de la interrelació entre el Departament de Benestar Social i Procornellà per aconseguir que l'Oficina Local de vivenda funcioni com una finestra única per a demandants i usuaris de vivenda social.

CREACIÓ D'UNA DIRECCIÓ SOCIAL

Vinculat a la problemàtica de la vivenda, el síndic recomana abordar des de l'Administració la problemàtica vinculada a les persones de Cornellà que viuen en habitacions, sovint, de manera molt precària.

Tenint en compte la diversitat de perfils i de realitats d'aquests ciutadans, el defensor de la ciutadania considera que se'ls han de facilitar tots els instruments de què disposa l'Administració en matèria de defensa dels seus drets. Una via, a judici del síndic, és la creació d'una direcció social, mesura sobre la qual va promoure una iniciativa el novembre del 2016 i sobre la qual el Ple municipal ha adquirit el compromís de crear-la en un termini de tres mesos des del març.

Més notícies de Cornellà a l'edició local d'EL PERIÓDICO DE CATALUNYA

Mésnotícies de Cornellàa l'edició local d'EL PERIÓDICO DE CATALUNYA

Notícies relacionades