Anar al contingut

VALORATS EN UN 7,3

La bona salut dels mercats de Barcelona

La remodelació d'aquests equipaments permet més eficiència energètica, així com una millor gestió dels residus generats

JULIO MÁRQUEZ / BARCELONA

La bona salut dels mercats de Barcelona

periodico

Els mercats han estat sempre presents a les ciutats, convertint-se en un dels principals llocs de reunió en els quals satisfer les demandes del dia a dia. Barcelona disposa avui d’una xarxa de 43 mercats: alguns dels quals pertanyien als pobles que acabarien per annexionar-se a la ciutat; mentre que altres es van construir amb la creació dels barris perifèrics després de les grans onades d’immigració. Visitar un mercat a Barcelona suposa entrar en la història de la ciutat, i comprovar les transformacions del pas del temps, descobrint, entre altres coses, la importància que va tenir el modernisme en l’arquitectura de la capital catalana.

Aquesta adaptació als temps que corren, es manté en l’actualitat, amb uns mercats renovats que s’han adaptat a les noves tecnologies, a les noves propostes ecològiques i sostenibles, i al foment del mercat com un espai en el qual no només es va a comprar, sinó a viure una experiència sensorial i social.

Notes exitoses 

En l’última enquesta de la ciutat, els mercats van obtenir un notable per part dels ciutadans per desè any consecutiu. En concret, van ser puntuats amb un 7,3: la mateixa nota que el 2016. 

Aquest bon estat dels mercats es va constatar en la vuitena edició de la Fira de Mercats, a la qual van acudir 220.000 persones, el cap de setmana del 20 al 22 d’octubre a l’avinguda de la Catedral. Un esdeveniment gastronòmic en el qual van participar 21 parades de Mercats Municipals de Barcelona, oferint 55.000 degustacions, i portant el concepte de mercat molt més enllà, amb xerrades, classes impartides per professionals, i activitats infantils.

Els mercats van rebre el 2016 62,8 milions de visites i el 65% de barcelonins hi compren alguna vegada

Per una altra part, l’última campanya de promoció dels mercats i els comerços de proximitat s’ha iniciat aquest mes de novembre amb el lema El comerç de Barcelona sona bé. Durant aquest any, els paradistes i els comerciants seran els protagonistes de la iniciativa per ser els principals conductors del ritme i la vitalitat dels barris de la ciutat. Per exemple, parlarà de carnissers que tallen el pernil i venen per internet al mateix ritme, o de botigues que es mouen al compàs d’estudiants del barri.

Una de les accions que destaca de la campanya serà la de crear la rumba del comerç: una cançó que expliqui el paper que tenen els paradistes i comerciants als barris, acostant les seves històries i el seu dia a dia. La lletra de la cançó se centrarà a comentar algun dels projectes de la ciutat respecte al comerç i anirà acompanyada d’una sèrie de concerts de rumba en diferents eixos comercials i mercats de la ciutat. 

Invertir en renovació  

L’any 2017, l’Ajuntament de Barcelona ha invertit 42 milions d’euros en obres i millores dels mercats municipals, una xifra que puja a 78 milions d’euros, si es té en compte el període 2015-2017. D’aquesta manera, s’han reformat 25 mercats i cinc més es troben en ple procés de remodelació. Aquestes reformes busquen un confort més gran per als usuaris, millor accessibilitat i més sostenibilitat.

Un dels mercats que es troba en fase de renovació és el de Sant Andreu, ubicat a la plaça porticada del Mercadal i punt neuràlgic del barri. La gran novetat de la reforma és que part del perímetre del mercat serà de vidre i permetrà que el comerç de dins del mercat sigui visible des del porxo, i viceversa, cosa que millorarà la integració urbana de l’edifici.

Per la seva part, l’emblemàtic mercat de Sant Antoni, en fase final d’obres, destaca per la innovació en matèria de sostenibilitat, gràcies a l’aprofitament de l’energia geotèrmica. Per això, s’utilitzarà com a font de calor la temperatura del subsol al llarg de l’any.

Premis Comerç

Durant la 20a edició dels Premis Comerç de Barcelona es van reconèixer els millors comerços del 2016 en diferents categories. Entre els guardonats hi va haver dos premis destinats als mercats municipals.

El premi a la millor iniciativa col·lectiva per a la dinamització d’un mercat municipal va ser per a l’Associació de Venedors del mercat del Ninot. El reconeixement es va deure al conjunt d’actes promocionals organitzats pel nou mercat remodelat. Una de les activitats estrella és l’Aula de Cuina, on un xef de prestigi realitza periòdicament tallers de cuina. També destaquen altres actes realitzats durant tot l’any, com l’escudella solidària, el concurs de truites, l’Scalextric, o els múltiples sortejos. Aquest conjunt d’iniciatives doten el mercat de la condició intrínseca de ser un espai que va més enllà de la compra.

Per la seva part, el comerç Soler Capella Carnissers, del mercat de Provençals, va rebre la menció especial a la millor iniciativa individual d’un establiment en un mercat municipal. La menció reconeix una empresa familiar de tres generacions, que s’ha especialitzat en carn de cavall i poltre, i és un dels pocs especialistes de la ciutat. La carnisseria selecciona el producte directament de proveïdors del Pallars i la Cerdanya.

S’ha de destacar que el conjunt dels comerços del centre de la ciutat, eixos, associacions i establiments de la ciutat van rebre el Premi al Comerç Col·laborador, com a reconeixement a la resposta ferma i solidària després de l’atemptat del 17 d’agost.

Iniciatives socials

En aquesta línia social, un bon exemple és la iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona d’incentivar el Mercat Verd. Un projecte que va començar al mercat de la Llibertat i que s’ha anat estenent per diversos mercats de la ciutat, en els quals es promouen productes de proximitat i ecològics. Dins d’aquesta línia d’actuació sostenible, els mercats  s’han sumat a altres pràctiques verdes, com la reducció de residus, l’estalvi d’energia, l’accessibilitat, el repartiment en bicicleta i l’estalvi d’aigua.

És important assenyalar que als 23 mercats que no disposaven d’un desfibril·lador intel·ligent, que permet actuar en cas de parada cardiovascular, se’ls instal·larà abans de març del 2018 un equipament, gràcies al conveni de l’ajuntament amb la Fundació Barcelona Salut, després que els mercats de la ciutat se sumessin a la iniciativa Barcelona, Ciutat cardioprotegida.

Embolcalls de paper ecològic

A partir del 15 de desembre, la compra dels regals de Nadal als mercats o a les botigues del barri anirà acompanyada per una iniciativa sostenible de l'Ajuntament de Barcelona, que posarà a disposició dels ciutadans paper de regal reciclat i ecològic.

Es disposaran 15 casetes ubicades en diferents zones comercials de la ciutat, en les quals s’utilitzarà paper ecològic i més de 6.000 embolcalls diferents de roba reciclada produïts per la Fundació Pare Manel i el Centre Especial de Treball Estel Tàpia, a partir d’una iniciativa de la cooperativa Tarpuna.

Amb un tiquet de compra, es podrà embolicar el paquet en paper de regal, mentre que amb dos tiquets de botigues diferents, es podrà disfrutar de roba reciclada, inspirada en el furoshiki, una tela tradicional japonesa utilitzada per embolicar i transportar objectes. Una acció de sensibilització per a un Nadal solidari, sostenible, participatiu i de proximitat als barris de la ciutat.

0 Comentaris
cargando