Entrevista

Marta Nieto: «No m’interessen els papers de dona florero»

L’actriu, que ha sigut nominada als premis de l’Acadèmia de Cine Europeu per ‘Madre’, ultima la ficció televisiva ‘Feria’

MIA14  HOLLYWOOD (CA  EEUU)  19 02 2019 - La actriz Marta Nieto  protagonista de  Madre   candidato al Oscar al mejor corto de accion real  posa para Efe el 15 de febrero  en el Dolby Theater en Hollywood  California (EE UU )  Rodrigo Sorogoyen  Marta Nieto y Eduardo Villanueva recorren el Paseo de la Fama de Hollywood en una tarde lluviosa como unos turistas mas  pero el domingo se convertiran en protagonistas de los premios de la Academia y trataran de conseguir un Oscar que se le resiste a Espana  EFE Javier Rojas

MIA14 HOLLYWOOD (CA EEUU) 19 02 2019 - La actriz Marta Nieto protagonista de Madre candidato al Oscar al mejor corto de accion real posa para Efe el 15 de febrero en el Dolby Theater en Hollywood California (EE UU ) Rodrigo Sorogoyen Marta Nieto y Eduardo Villanueva recorren el Paseo de la Fama de Hollywood en una tarde lluviosa como unos turistas mas pero el domingo se convertiran en protagonistas de los premios de la Academia y trataran de conseguir un Oscar que se le resiste a Espana EFE Javier Rojas / JAVIER ROJAS

3
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

Marta Nieto (Múrcia, 1982) viu un moment molt dolç en la seva carrera. Gràcies al seu treball en la pel·lícula de Rodrigo Sorogoyen, ‘Madre’, ha sigut nominada als premis de l’Acadèmia de Cine Europeu (EFA), que s’entreguen aquest cap de setmana, junt amb noms consagrats, com Nina Hoss i Paula Beer. Té pendent d’estrena ‘Cosmética del enemigo’, de Kike Maíllo; acaba de rodar a les ordres de Juanjo Giménez (nominat a l’Oscar pel seu curtmetratge ‘Timecode’), i prepara la ficció televisiva ‘Feria’ al mateix temps que ultima el seu salt a la direcció amb la que serà la seva ‘opera prima’, una pel·lícula que girarà entorn d’una mare el fill de la qual és transgènere.

¿Què ha significat per a vostè ‘Madre’?

Doncs un abans i un després. L’oportunitat de sentir-me realitzada com a actriu per primera vegada en la meva vida. Després m’ha tornat a passar, però abans, no. Feia molt temps que treballava i tenia molt anhel d’interpretar personatges complexos i no ho aconseguia. Amb aquesta pel·lícula i amb Rodrigo Sorogoyen he pogut tirar-me al buit, perquè confiava que no em deixaria caure. Fins a aquell moment, no m’havia passat, per això he madurat molt, he crescut, sento que m’he arriscat de veritat.

¿Podríem considerar-ho com un empoderament en tota regla?

Totalment. M’he agafat a aquesta revelació: jo vull ser aquest tipus d’actriu, jo soc aquest tipus d’actriu. I no faré ja un pas enrere. He trobat la certesa de cap a on vull anar, i per això valoro més la meva experiència, el meu punt de vista, la meva feminitat. Perquè feia molt temps que interpretava personatges de recolzament als homes, com la major part d’actrius d’aquest país, una mica de dona florero, i ara he pres consciència que això no m’interessa.

¿El seu personatge en ‘Madre’ l’ha influït a l’hora d’escriure el seu debut en la direcció?

Sens dubte. Hi parlo de la responsabilitat de cada un a l’hora de fer-se càrrec del que vol. Quan vaig fer ‘Madre’ i vaig disfrutar del procés com el vaig disfrutar, vaig pensar: ‘¿I ara he d’esperar que algú torni a confiar en mi?’. No. Jo ja no soc aquella persona, perquè he trobat un motor, una força, una confiança en mi que em fa posar-me a escriure i a triar papers des d’un lloc humil, però ferm. Per a mi el feminisme en el cine té a veure amb això també. Cal posar fil a l’agulla, posar-se a fer allò que vols que passi, explicar històries que t’interessen com a dona.

«Espero que s’aprovi la llei trans; és necessari normalitzar aquest assumpte, perquè la diversitat forma part de l’individu»

¿Com plasmarà el tema de la transsexualitat en la seva pel·lícula?

No faré una pel·lícula per donar respostes de res, sinó per plantejar preguntes sobre un tema que m’interessa com és la identitat unit a la maternitat. Crec que es necessiten referents en aquest tema i el cine és una eina poderosa per crear un imaginari col·lectiu. El personatge anirà des del desconeixement més absolut del que significa ser trans a la necessitat d’entendre.

¿Es posiciona vostè a favor de la llei trans?

Sí, espero que s’aprovi; és necessari normalitzar aquest assumpte, perquè la diversitat forma part de l’individu, i si com a societat creem lleis de tolerància, millor per a tothom.

¿Entén que algunes feministes històriques s’hagin posicionat en contra?

No ho entenc, però depèn de la veu amb què s’interactuï. Ara tots som molt intel·ligents i la demagògia és molt fàcil.

«Cada dia al Mediterrani milers de mares perden els seus fills. No entenc per què s’empatitza més amb el meu personatge que amb elles»

¿Té vostè més por de morir o de perdre un ésser estimat?

Tinc por del sofriment. El dolor no es pot evitar, però el sofriment, en teoria, sí. Però en el cas del meu personatge en ‘Madre’ crec que no és el mateix la mort d’un fill que la seva desaparició, perquè no pots completar el cicle del dol. Aquesta ferida oberta és una tortura. No m’imagino res pitjor al món després d’haver-me endinsat a aquesta realitat.

Notícies relacionades

¿Hi ha una cosa equiparable a aquest dolor en el moment actual?

Crec que al Mediterrani cada dia milers de mares perden els seus fills. No saben on són, no poden enterrar-los, no saben què ha passat amb ells. La diferència és que el meu personatge és europea i blanca, en el fons una privilegiada, i elles són africanes i tenen un altre color de pell. No entenc per què s’empatitza més amb el meu personatge que amb elles.

Temes:

Cine