Anar al contingut

¿És necessària una assegurança per conduir un patinet elèctric?

En el dia d'avui, a Espanya l'obligatorietat depèn de la normativa de cada municipi

Entre gener i novembre del 2018 es van produir 273 accidents a Espanya amb aquest vehicle

Alberto González / Barcelona

¿És necessària una assegurança per conduir un patinet elèctric?

El Marc estava cansat dels embussos amb què es trobava cada dia de camí a la feina i de contribuir amb el seu propi vehicle a la contaminació de la ciutat. La idea del patinet elèctric ja li rondava pel cap quan l’abril passat es va inaugurar un nou tram de carril bici segregat al centre de la Meridiana, que li anava d’allò més bé. Els astres semblaven alinear-se i incitar-lo a aquesta nova moda, que ha arribat per quedar-se. Ara es pregunta com va poder trigar tant de temps a prendre la decisió. Està realment encantat amb el canvi. I no només perquè arriba abans a la feina, sinó perquè disfruta més del trajecte, no emet mals fums, estalvia i contribueix a fer de Barcelona una ciutat més amable. “Sempre que sapiguem utilitzar-lo amb civisme”, assegura.

I és que no el deixa de preocupar l’elevat nombre d’accidents en què es veu involucrat un patinet elèctric. Segons dades publicades pel fiscal coordinador de Seguretat Viària, Bartolomé Vargas, només en els primers 11 mesos de l’any passat es van produir 273 accidents a 44 ciutats espanyoles. A Barcelona, aquests vehicles van ser presents en 2.330 infraccions administratives (la xifra real ha de ser molt més alta, ja que no estan comptabilitzats els casos en què no hi ha denúncia o en què els autors s’han escapat). Més impacte encara provoquen els casos de morts en què es veuen involucrats aquests vehicles. Una de les més sonades va ser la d’Emily Hartridge, l’estrella de Youtube, que amb només 35 anys va col·lidir contra un camió a Londres mentre circulava amb el seu patinet elèctric.

En conseqüència, s’ha començat a plantejar la necessitat de desenvolupar una legislació específica. Quant a l’obligatorietat de disposar d’una assegurança de responsabilitat civil, la regulació depèn de cada municipi (a l’espera d’una legislació nacional que unifiqui el criteri). Mentre que en alguns llocs (com per exemple a Pozuelo de Alarcón) és obligatori, en d’altres –com és el cas de Barcelona– no ho és. Però això no significa que no sigui convenient. “Un cop provocat per un patinet elèctric que viatja a 25 quilòmetres per hora pot equivaler a la caiguda d’una persona des d’un segon pis”, segons fonts de la companyia asseguradora Zurich.

Klinc, la nova generació d’assegurances de Zurich, proporciona cobertura per a aquest transport

Per això la conveniència de contractar una assegurança per circular amb aquest tipus de vehicles, que no únicament cobreixi els danys provocats al patinet, sinó també la responsabilitat civil (els danys que puguem provocar en altres persones o béns) i la defensa jurídica. En aquest sentit, Klinc (la nova generació d’assegurances de Zurich) ja ha incorporat els patinets al seu catàleg, juntament amb altres dispositius com ara mòbils i ordinadors. Per adaptar-se a les necessitats del públic més mil·lenista, aquest producte s’incorpora a les seves vides i permet tenir un control total sobre les seves assegurances.

Fitipaldis

Els vehicles de mobilitat personal “han de circular amb diligència i precaució per evitar danys propis o aliens, no posar en perill la resta dels usuaris de la via i respectar sempre la preferència de pas dels vianants”, segons estableix la normativa barcelonina. Per l’Àngela, no obstant, això no sempre és així: “Alguns dels conductors de patinets elèctrics van com bojos, saltant-se els semàfors, alternant la calçada amb la vorera, anant en contradirecció o a una velocitat a què els resultaria impossible reaccionar si fos necessari”.

Tot i que també és usuària d’un dels models de patinet més populars, la noia fa una crida al seny i el civisme. I per això mateix ja ha contractat la seva pròpia assegurança. “Jo ho entenc fins i tot com una qüestió de solidaritat, perquè si tothom tingués aquest tipus d’assegurança i xoquessin dos patinets, la meva assegurança et protegiria a tu, i el teu a mi. Per a mi, un entorn urbà cada vegada més ple d’aquest tipus de vehicles només serà segur en la mesura en què tothom disposi d’aquesta assegurança”, conclou Àngela.

Algunes preguntes

¿A quina edat mínima es pot circular?

Als 16 anys. Els menors d’aquesta edat el poden utilitzar fora de les zones de circulació en espais tancats al trànsit sota la responsabilitat de pares i tutors, sempre que el vehicle resulti adequat a la seva edat, altura i pes.

¿Es poden portar cascos mentre es condueix?

No, ni parlar pel mòbil. Altrament, ens exposem a ser sancionats, amb multes a partir dels 100 euros i fins a 500 (un motiu de sanció greu seria, per exemple, conduir amb una taxa d’alcohol en sang superior a la permesa).

¿On l’estaciono?

Als aparcaments de bicis, però no a la resta de mobiliari urbà.

¿Cal pagar impost de circulació?

De moment, estan exempts.

¿Pot un patinet elèctric portar dues persones?

La limitació la imposa la capacitat de càrrega del mateix aparell, que se sol acostar als 100 quilograms.

¿Com sé per on puc conduir el meu patinet i per on no?

Des de mitjans del 2017, i segons l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles impulsada pel govern local d’Ada Colau, els patinets elèctrics –com també passa amb els ‘segways’– no poden circular per la vorera, sinó només per les zones establertes per l’esmentada normativa.

¿Cal portar casc?

Segons el mateix reglament, es recomana als que viatgen en patinet elèctric fer-ho amb casc (estan obligats a utilitzar-lo els conductors de patinets elèctrics de gran mida).

¿És obligatòria l’assegurança de responsabilitat civil?

Fins ara, està recomanat. Però tot sembla indicar que aviat serà obligatori.