MOBILITAT

Alternativa a un viacrucis al volant

Utilitzar el tren resulta més ràpid, eficient, còmode i segur que el cotxe per anar a treballar al centre de Barcelona

44492108 59

44492108 59

4
Es llegeix en minuts
Lluís Muñoz

La María s’ha despertat, com cada dia, a les 7.15 del matí. Ha mirat el seu telèfon i ha consultat el navegador. Des de la seva casa de Barberà del Vallès fins al seu lloc de treball, al centre de Barcelona, l’aplicació li marca un trajecte que supera l’hora amb cotxe. Quan va ser contractada per la seva nova empresa, el setembre passat, va decidir que hi aniria sempre amb tren, però continua mirant el seu mòbil per si algun dia hi ha sort i, tant la C-58, com les rondes, no van col·lapsades. Encara no ha passat mai.

TEMPS

Com que viu a cinc minuts de l’estació, es pot permetre sortir a les 8.10 de casa. A les 8.22 estarà a l’R4 de Rodalies i a les 8.50, a l’estació de plaça Catalunya i arribarà a la feina puntual, en un trajecte de 28 minuts. La freqüència de trens de Renfe a l’hora punta és d’una mitjana de 10 minuts, per la qual cosa si un dia es despistés i hagués d’agafar el següent, també arribaria a temps a la feina. “Si hi anés en cotxe, hauria de sortir abans de les 8.00. Com que vaig amb tren, em puc llevar a una hora decent, esmorzar i dutxar-me amb tranquil·litat”, explica la María, mentre espera l’arribada del comboi que la portarà a treballar. Es tracta d’un estalvi de temps enorme, tenint en compte que a Barcelona, segons dades de l’any 2016, els ciutadans van passar una mitjana de 33,8 hores fent cuaD’altra banda, un altre estudi de la petroliera Castrol, calcula que els espanyols perden 72 dies de vida en embussos. 

Quan el tren arriba, saluda els veïns amb qui coincideix diàriament i segueix el seu ritual: puja a l’últim vagó i se’n va al final de tot, deixant seients lliures per a les persones que ho necessitin. Després es posa música –en aquesta ocasió, ha escollit l’últim àlbum de Rozalén–, i treu el llibre que s’està llegint –‘La uruguaya’, de Pedro Mairal–. “Al tenir més de mitja hora cada dia per llegir, m’estic llegint un llibre de mitjana a la setmana”, explica la María, que reconeix que s’ha de posar l’alarma per no passar-se de parada. 

ECONOMIA 

Per a molts joves, l’estalvi econòmic en gasolina i aparcament té gran influència en la decisió de deixar el cotxe. El bonotren de 10 viatges de dues zones de Rodalies de Barcelona té un cost de 14,70 €. Preu que suposa 1,47 € per cada trajecte. A més, a partir de l’1 de gener, Barberà del Vallès, igual que 18 municipis més de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, passarà a ser d’1 zona. El bonotren de 10 viatges costarà 9,70 €, o el que és el mateix, 97 cèntims per trajecte. 

“Una plaça de pàrquing a Barcelona costa 100 € al mes, i en gasolina, el trajecte et pot costar uns 3 €, sense tenir en compte el cost addicional pel trànsit”, detalla la María, conscient que hi ha més avantatges a banda de l’econòmic. Per exemple, en matèria de comoditat i seguretat: “No és el mateix tenir la responsabilitat del teu propi cotxe, que entregar-l’hi a un professional qualificat com són els conductors de Renfe. La tensió, nervis i estrès, que es generen en un embús, aquí els passo llegint i escoltant música tranquil·lament”.El tren arriba puntual i la María baixa sense conflictes. En 5 minuts serà al seu lloc de treball. 

MEDI AMBIENT 

Notícies relacionades

Són les 18.01 h i la María corre cap a l’estació de plaça Catalunya. D’aquí a dos minuts passa el seu tren. No té pressa per arribar a casa, però si agafa aquest tren coincidirà en la següent parada, Arc de Triomf, amb el seu amic Jorge.“Valoro poder compartir una estona amb amics que també treballen a Barcelona. De vegades n’ets conscient i d’altres és casual”, explica la María, que confirma al seu amic per WhatsApp que ha aconseguit arribar-hi. En la següent parada, el Jorge puja a l’últim vagó i seuen junts. Es posen al dia. El Jorge abans anava en autobús: “Em vaig canviar al tren, perquè valoro la comoditat d’anar-hi directament sense haver de fer transbord. També t’assegures que no hi haurà trànsit”. 

Avui la conversa se centra en el transport. Tots dos valoren la comoditat de Rodalies i comparteixen una mateixa preocupació mediambiental. “El cotxe i l’autobús necessiten gasolina, per la qual cosa les seves emissions són més altes que les del tren”, diu la María. De fet, un cotxe contamina 176 grams de CO2 Una dada que fa reflexionar el Jorge abans de baixar a Barberà del Vallès, a les 18.31 h: “Tant de bo les ciutats fessin aparcaments als afores i per dins només hi poguessin circular en transport públic. Tant de bo s’inverteixi més en serveis com Rodalies”. 

Temes:

Renfe