NOUS HÀBITS ALIMENTARIS

La carn sense carn es fa lloc a les taules

Noves empreses i el mateix sector carni es llancen a la proteïna d'origen vegetal

Els consumidors busquen una dieta més saludable, ecològica i sense sacrifici animal

zentauroepp50852332 barcelona 11 11 2019 sociedad  marc coloma  director de heur191120200211

zentauroepp50852332 barcelona 11 11 2019 sociedad marc coloma director de heur191120200211 / Manu Mitru

4
Es llegeix en minuts
Michele Catanzaro

Hamburgueses, salsitxes i mandonguilles a base de proteïnes vegetals apareixen cada vegada més als plats dels espanyols. La quota de mercat d’aquests productes, que simulen ser carn sense ser-ho, encara és petita. Però està creixent a tota velocitat. 

Gegants del sector carni s’hi llencens, com es va demostrar alFòrum Carni, la trobada anual d’aquest sector, que li va dedicar una jornada el 6 de novembre a Girona, organitzada perl’Institut de Recerca i Tecnològia Agroalimentàries (IRTA) i l’agència Intereempresas.

Respecte als productes vegetarians tradicionals, les alternatives a la carn intenten simular els formats dels productes carnis i a vegades fins i tot el gust i la textura.

Arrossegats per la Xina 

El consum global de carn està en creixement, arrossegat per l’augment d’aquest hàbit a la Xina, segons la FAO. Però a Europa i Amèrica del Nord s’ha estancat. En paral·lel, el consum d’aliments basats en plantes s’està disparant. Segons l’associació d’aquest sector als EUA, el creixement dels substituts de la carn va ser del 24% el 2018 en aquell país. 

Mandonguilles vegetals. / MANU MITRU

No hi ha dades exhaustives per a Espanya, però les empreses no van amagar la seva excitació al Fòrum Carni. Jaume Planella, director corporatiu de l’empresa de xarcuteria Noel, va dir que un 3% de la seva facturació ja es basa en aquests productes. José Luis Hernández, de la majorista de congelats Bormarket, va afirmar que la venda de productes carnis s’estanca (amb l’excepció dels productes avícoles i precuinats), mentre creix la d’alternatives vegetals. El 2019 va desembarcar a Espanya l’hamburguesa vegetal Beyond Burger, tot un fenomen als EUA.

«La producció d’anàlegs vegetals a la carn està en creixement. No es veu res semblant en les altres alternatives disponibles», afirma Jacint Arnau, investigador de l’IRTA. Els llegums –l’alternativa més barata, saludable i ecològica– estan de capa caiguda. Mentre el consum d’insectes i algues no agafa el vol. 

«A Europa, la pressió ciutadana provocarà un canvi radical que farà que la carn pugi de preu. Quan la carn vegetal sigui més barata i l’experiència sigui la mateixa, canviarà tot», afirma Marc Coloma, director d’Heura, una empresa de Barcelona que produeix el que crida «successors de la carn». La companyia converteix soja en filaments fibrosos que es tallen i marinen per obtenir textures i sabors semblants a la carn. 

Una de les grans empresa càrnies, Vall Companys, ha creat la filial Zyrcular Foods, dedicada a «anàlegs carnis». Per la seva part, Noel produeix embotits i medallons vegetals en la gamma Veggie Noel.

Els projectes més ambiciosos, encara en fase experimental, apunten a la carn artificial, fabricada al laboratori. Biotech Foods, una empresa del País Basc, està en la carrera per aconseguir-la, juntament amb una quarantena d’empreses, encapçalades per la nord-americana Memphis Meat

Cèl·lules d’animal

«Comencem amb cèl·lules tretes d’un animal viu, les alimentem amb un medi de cultiu i les fem proliferar en un bioreactor, com els que s’utilitzen per fer iogurts», explica la directora de l’empresa Mercedes Vila. 

L’arribada al mercat d’aquests productes tardarà anys, però estan a punt d’arribar components particulars de la carn que es fabriquen en laboratori.L’empresa catalana Cubiq Foods, per exemple, produeix omega 3 a partir de cèl·lules d’ous d’ànec. Només li falta passar el procés regulador europeu per als «novell foods» (nou menjar). 

Mortadel·la artificial. / iconna / joan castro

També produeix greix a partir d’oli de gira-sol que no requereix autorització i està a punt d’entrar en producció industrial. «Es pot afegir a la mortadel·la, als nuggets de pollastre o a una hamburguesa Premium, per donar-li sucositat», explica la directora de l’empresa, Raquel Revilla.

Els consumidors, encapçalats pels ‘millennials’, busquen en aquests productes una dieta més saludable (per les alertes sobre els efectes del consum de carn en la salut), més ecològica (per les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle que comporta el sector) i que no requereixi el sacrifici d’animals (per a aquells que són vegetarians o vegans).

Segons un informe Ipsos del 2018, el 15% de la població espanyola segueix una dieta flexitariana. «No és una moda restringida a un sol grup social. És una tendència que afecta a la població general, un canvi generacional», afirma Coloma. 

Però no tothom ho veu així. «A això no se li hauria de dir carn: el que proposen és pinso per a humans», afirma Joan Caball, coordinador del sindicat Unió de Pagesos. Caball lamenta que una moda comporti «canviar la dieta mediterrània de proximitat amb una dieta igual en tot el món». Així mateix, crida a tenir en compte el que representa la ramaderia per al manteniment de certs ecosistemes i la subsistència de zones despoblades.

Els productors de substituts carnis reconeixen que passar-se als llegums seria igual d’eficaç o potser fins i tot més. «Però ¿quines grans apostes de negoci hi ha darrere dels llegums?», pregunta Arnau. 

El principal escull continua sent el preu, molt més car que la carn

Notícies relacionades

«El que s’ofereix amb les hamburgueses vegetals és bàsicament soja: si la portem del Brasil o la Xina té una forta trepitjada ecològica», afirma Caball. Els fabricants repliquen que es necessita deu vegades més soja per alimentar les vaques que per alimentar directament els humans.

El triomf de la carn vegetal tampoc està garantit. «El públic dubta sobre la sanitat del producte i el prestigi social de la carn persisteix», afirma Arnau. Però l’escull més gran continua sent el preu, que continua molt per sobre de la carn i dels altres productes vegetals que ja estan en circulació.

Temes:

Alimentació