PUBLICAT A LA REVISTA 'SCIENCE'

Un model teòric aconsegueix explicar el desencadenant del Big Bang

Un nou estudi explica els mecanismes que podrien causar l'explosió que va donar origen a l'univers

Els investigadors afirmen que aquest descobriment es podria aplicar per millorar, entre altres coses, els viatges aeris

zentauroepp50643393 jessica chambers  estudiante de doctorado en el departamento191030141449

zentauroepp50643393 jessica chambers estudiante de doctorado en el departamento191030141449 / Office of Research

El gran esclat del Big Bang va donar lloc a l’univers tal com el coneixem. I, fins aquí, els científics es posen d’acord. El dubte que s’havia d’aclarir era, en tot cas, què va donar lloc a l’explosió originària. És a dir, el desencadenant de tot. Un nou article aparegut aquest mateix dijous a la revista ‘Science’ aporta una possible explicació: un model teòric en què es detallen els mecanismes que haurien pogut causar l’explosió.

«Definim els criteris a través dels quals podem impulsar una flama per autogenerar la seva pròpia turbulència, accelerar espontàniament i passar a la detonació», expliquen Kareem Ahmed, professor assistent al departament d’Enginyeria Mecànica i Aeroespacial de l’UCF i coautor de l’estudi. «Utilitzem la turbulència per millorar la barreja de reaccions químiques fins al punt de crear una reacció violenta que condueix a supernoves, que essencialment són estrelles en explosió», diu Ahmed. «Estem portant una flama simplificada a un punt en què està reaccionant a cinc vegades la velocitat del so», afegeix.

L’investigador explica que va descobrir els criteris per crear una explosió de tipus Big Bang mentre explorava mètodes per a la propulsió de raig hipersònic. «Estàvem explorant aquestes reaccions supersòniques per a la propulsió i, com a resultat d’això, vam trobar aquest mecanisme que semblava molt interessant», relata. «Quan vam començar a investigar aquest tema ens vam adonar que això es relaciona amb una cosa tan profunda com l’origen de l’univers».

Teoria de les explosions