A 30 ANYS LLUM DE LA TERRA

La troballa d'un nou exoplaneta desafia les teories astronòmiques

El 'caçaplanetes' Carmenes descobreix un gegant gasós que orbita al voltant d'una estrella nana vermella

Els experts es mostren sorpresos davant un sistema planetari d'aquestes característiques

morales6 / periodico

Valentina Raffio

A 30 anys llum de la Terra, orbitant al voltant d’una petita estrella nana vermella, s’ha trobat un planeta anòmal que desconcerta els experts. Es tracta d’un gegant gasós de la mida de Júpiter que dona voltes al voltant d’un fred astre que amb prou feines té una desena part de la massa del nostre Sol. El descobriment d’un cos celeste tan gran i compost de gas situat en les proximitats d’una estrella tan petita desafia les actuals teories sobre com es formen els planetes d’aquestes característiques i reobre un apassionant debat entre els astrònoms.

Els experts expliquen que l’estrella amfitriona d’aquesta troballa, coneguda en la comunitat científica com GJ 3512, és pràcticament idèntica a Proxima Centauri, l’astre més pròxim al sistema solar. Les nanes vermelles, de fet, destaquen com les estrelles més comunes de la Via Làctia. Els planetes del seu entorn, no obstant, es consideren una quimera. Dels gairebé 4.000 exoplanetes descoberts fins ara, només el 10% orbiten al voltant d’astres amb una massa tan baixa. I seguint l’explicació científica estàndard encara més estrany seria trobar gegants gasosos que s’hagin format al voltant d’una estrella tan petita com la que s’ha trobat. Les observacions indiquen que en el mateix sistema planetari també es trobaria un cos errant que, després de ser expulsat, estaria ara orbitant pel buit galàctic.

Aquest recentment anunciat descobriment, publicat a la revista ’Science’, sorgeix arran d’una observació anòmala de l’estrella protagonista. El ’caçaplanetes’ Carmenescaçaplanetes, un instrument d’última generació amb el qual treballen més de 200 científics d’11 institucions espanyoles i alemanyes, va detectar un inusual moviment de l’astre. Això indicava la presència d’un (o més) exoplanetes en un lloc de l’univers en el qual no se’ls esperava trobar. «Em sembla fascinant com una sola observació anòmala té el potencial de produir un canvi de paradigma en el nostre pensament, en una cosa tan essencial com la formació de planetes i, per tant, en el panorama general de com el nostre propi sistema solar va arribar a existir», comenta Juan Carlos Morales, investigador de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) a l’Institut de Ciències de l’Espai (HISSI-CSIC) i líder de l’equip responsable de la troballa.

Recerca de planetes gasosos

Fins ara, per explicar la formació de planetes gasosos com Júpiter es contemplava el següent escenari. Per començar, feia falta un astre de grans dimensions amb grans quantitats de ‘runa’ al seu voltant. A continuació, l’acumulació d’aquests objectes podia conglomerar-se en un nucli gelat i rocós que, a poc a poc, aniria creixent fins a assolir una massa d’entre 10 i 15 vegades la terrestre. Després, el protoplaneta aconseguiria acumular hidrogen ambiental i gas heli al seu voltant fins a convertir-se en un gegant gasós. Tot aquest procés seria molt més complicat si l’astre rei tingués una massa tan baixa i, per tant, poc material en el seu disc. La troballa d’aquest nou ‘astre anòmal’ demostra que la teoria podria ser incompleta i, al seu torn, permetria ampliar el focus en la recerca de planetes similars a l’univers.