GENÈTICA I COMPORTAMENT HUMÀ

Un estudi a gran escala identifica 124 gens associats amb conductes de risc

Una nova recerca assenyala alguns dels mecanismes biològics que poden influir en la presa de decisions arriscades

En l'estudi col·laboren l'Institut de Biologia Evolutiva, l'Institut de Salut Global de Barcelona i l'Institut de Recerca Sanitària Pere Virgili

zentauroepp10707639 deporte de riesgo190114112435

zentauroepp10707639 deporte de riesgo190114112435 / JORDI COTRINA

Els gens, per si sols, no determinen com es comportarà una persona. Això sí, poden donar-nos una pista sobre alguns aspectes la conducta. Un equip internacional d’investigadors, amb col·laboració de l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE, UPF-CSIC), l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal, centre impulsat per la Fundació Bancària la Caixa) i l’Institut de Recerca Sanitària Pere Virgili (IISPV), han identificat 124 variants genètiques associades amb les conductes de risc. És a dir, una pista sobre alguns delsmecanismes biològics que influeixen en la presa de decisions arriscades.

Els resultats d’aquesta recercaó, publicats aquest mateix dilluns a la revista 'Nature Genetics', poden aclarir com alguns factors genètics interactuen amb les variants ambientals per configurar l’actitud d’una persona cap al risc. "Els efectes d’aquestes 124 variants genètiques són molt petits, però el seu impacte combinat pot ser significatiu", apunten els investigadors. En aquest sentit, els autors de l’estudi calculen que els factors genètics poden suposar una variació d’un 1,6% en la tolerància al risc d’un individu.

L’acabat de publicar estudi es presenta com un dels més grans elaborats fins ara. En aquest, els investigadors han treballat amb la informació genètica de més d’un milió de persones d’origen europeu. "Per poder arribar a conclusions significatives, molts grups d’investigació vam haver d’unir esforços i incorporar les nostres anàlisis genòmiques a una base de dades comuna", explica Arcadi Navarro, investigador de l’Institut de Biologia Evolutiva, també implicat en aquest nou estudi.

Tendència al risc

L’estudi, a més d’identificar aquest centenar de gens, també apunta com aquests es relacionen amb conductes arriscades específiques. "Les variants genètiques associades a la tolerància al risc tendeixen a associar-se, com els comportaments precipitats, consum d’alcoholtabac cànnabis i inversions i activitats sexuals més arriscades", comenta Jonathan Beauchamp, coordinador de l’estudi i investigador de la Universitat de Toronto.

Aquestes variants genètiques, segons apunten els resultats d’aquesta nova recerca, se situen a 99 regions del genoma. "Algunes també corresponen a regions amb inversions genètiques que també s’han associat a altres fenotips neuropsiquiàtrics i relacionats amb el desenvolupament cognitiu", argumenta Juan Ramón González, investigador d’ISGlobal.

Reguladors de l’activitat cerebral