Anar al contingut

INNOVACIÓ

Tecnologia de l'espai per al dia a dia

El concurs internacional 'Act in Space' premia els millors projectes d'innovació al sector aeroespacial

Valentina Raffio

Tecnologia de l'espai per al dia a dia

¿Pots trucar una persona situada a l’altra punta del globus? ¿És possible ubicar dos punts geogràfics i traçar un recorregut entre ells? ¿Ets conscient que a la teva butxaca portes un dispositiu molt més potent que l’ordinador que el 1969 ens va portar a la Lluna? Per tot això hauries de donar les gràcies a la tecnologia espacial. Els avenços aconseguits per a l’espai no es queden en òrbita, sinó que tenen una influència directa en el nostre dia a dia. De fet, són molts els que plantegen que la tecnologia del futur ja existeix a l’espai, per la qual cosa tan sols faria falta algú capaç d’extrapolar aquests plantejaments extraterrestres a una esfera més quotidiana.

Amb l’objectiu de revolucionar la Terra amb tecnologia de l’espai, cada vegada són més les iniciatives que busquen impulsar la innovació empresarial en aquest sector. En aquest context, la competició internacional Act in Space es planteja com un dels principals pols d’innovació relacionats amb el món de l’espai. Durant aquest concurs, els participants disposen de 24 hores per plantejar nous usos per a la tecnologia que ara mateix està sent utilitzada fora d’aquest planeta.

La iniciativa, que compta amb el recolzament de gegants com Airbus, l’Agència Espacial Europea (ESA) i l’Agència Espacial Francesa (CNES), va aterrar per primera vegada a Barcelona el mes de maig passat. La marató es va desenvolupar a 71 ciutats alhora, reunint a un total de 3.356 participants de tot el món. El dur treball d’aquelles jornades va donar els fruits dijous passat a Tolosa (França), on es va celebrar una gala per premiar els projectes més innovadors.  

La innovació espacial aterra a Barcelona

Aquestes iniciatives són necessàries per tornar a motivar a tota una generació que ha quedat afectada per la crisi. Per això l’organització d’activitats per demostrar que les oportunitats existeixen”, explica Mar Fernández, responsable de promoció de la innovació de KIM Global, entitat organitzadora de la primera edició barcelonina d’Act in Space. En aquesta mateixa línia, Fernández afegeix: “El més important és fomentar la inquietud científica entre els estudiants que, en el millor dels casos, desemboqui en un esperit emprenedor”.

Segons apunten els experts, la innovació espacial està en el seu millor moment. “Estem davant de dues revolucions fonamentals al sector aeroespacial. La primera és l’entrada de nous actors, com és el cas de les empreses privades. La segona és la revolució del ‘low cost’. La unió d’aquests factors ens porta a una democratització de l’espai, per la qual cosa cada vegada són més els projectes que sorgeixen per innovar en aquest sector”, explica Miquel Sureda, coordinador del màster en ‘Space and Aeronautical Engineering’ de la UPC (Terrassa) i membre del jurat de la primera edició de l’Act in Space de Barcelona.

Noves oportunitats per al sector

Els sistemes de posicionament espacials van donar peu als nostres GPS. La tecnologia creada per comunicar amb missions a la Lluna ha acabat per millorar les nostres telecomunicacions. Ja que ens hi hem posat, ¿quin serà el següent avenç que ens arribi de l’espai? Iniciatives com Act in Space plantegen trobar nous usos per a la tecnologia que, en el dia d’avui, ja s’utilitza per explorar el cosmos. Segons apunta Sureda, la innovació relacionada amb sector segueix “estant en bolquers”, per la qual cosa encara queda molt camí per recórrer i per innovar. Per això la importància de promoure iniciatives que permetin explorar noves idees.

“Està clar que es necessita canalitzar totes aquestes energies cap a la creació de noves idees i projectes. Però aquesta via hauria de ser una alternativa voluntària per als estudiants. És a dir, hem de continuar treballant perquè això no es converteixi en un substitut arran la falta d’oportunitats del mercat laboral”, conclou Mar Fernández. 

Greenvest, revolució verda des de l’òrbita

Entre les iniciatives premiades a la final d’Act In Space destaca la que, sense lloc a dubte, s’ha quedat amb el premi gran d’Airbus: 100.000 euros en dades satel·litàries per començar una start-up. Es tracta de Greenvest, un projecte amb arrels mediambientals creat per un equip internacional d’estudiants. Sara Ramos Colmenarejo (Espanya), Sergi Segura Muñoz (Espanya), Théau Héral (França), Giambattista Salvi (Itàlia) i Andry-Tohy Rakotovololona (Madagascar) són les ments darrere d’aquesta iniciativa que promet revolucionar el sector de les energies renovables.

Equip fundador de Greenvest a la Ciutat de l’Espai de Tolosa / Act in space

Segons expliquen Sara Ramos Colmenarejo i Sergi Segura Muñoz, Greenvest consisteix en un servei de consultoria al sector de les energies renovables. A partir de les dades ofertes pels satèl·lits d’observació terrestre i l’ús d’intel·ligència artificial, la ‘start up’ planteja proposar una solució optimitzada per al desplegament d’infraestructures. “Com a novetat, la nostra solució oferiria la millor combinació possible de fins a 7 tipus d’energia renovable alhora”, explica Segura Muñoz.

El plantejament del projecte sorgeix de la inquietud ambientalista dels participants unida a les necessitats incipients de molts països per desplegar les seves infraestructures en energies renovables. En aquest sentit, Ramos Colmenajero afegeix: “La Unió Europea va proposar que el percentatge d’energies renovables arribés al 20% per a l’any 2020 i al 27% per al 2030, però en el dia d’avui encara queda molt treball per fer”.

Després de coronar-se com els guanyadors del gran premi d’Airbus, l’equip de Greenvest es mostra optimista. “Llançar una start-up significa lluitar moltíssim per cada euro que guanyaràs. Però guanyar una competició com aquesta et motiva a continuar endavant lluitant pels teus somnis”, explica Ramos Colmenarejo. En aquesta mateixa línia, Segura Muñoz reflexiona: “Comencem participant a la competició gairebé per casualitat i ara tenim un projecte interessant. Caldrà veure què passa en un futur, però ara per ara es respira un ambient d’oportunitats”. 

Per oferir-li la millor experiència possible estem canviant el nostre sistema de comentaris, que passa a ser Disqus, que gestiona 50 milions de comentaris en mitjans d'arreu del món cada mes. Ens disculpem si aquests primers dies hi ha algun procés extra de 'login' o si el servei no funciona al 100%.