CIÈNCIA FORENSE

Nova eina digna de 'CSI': un mètode per conèixer l'edat d'una víctima o d'un sospitós en una hora

Un grup d'investigadors proposa analitzar la composició química i l'estructura molecular

L'anàlisi per si mateix és una tècnica no destructiva, no requereix preparació de mostres i dona resultat en 1h

rjulve7327458 i cult television serie csi ny  cap  60   obsesion    emisio180619122358

rjulve7327458 i cult television serie csi ny cap 60 obsesion emisio180619122358

Si alguna cosa hem après de sèries com CSI és que una mostra de sang pot canviar per complet la investigació d’un crim. Fins ara, a través de la sang era possible descobrir el perfil de l’ADN de la víctima o sospitós, i això, lluny de tancar el cas, podia obrir noves preguntes per a la investigació. Un estudi publicat a la revista ACS Central Science proposa utilitzar una nova eina per lluitar contra el crim: un mètode per determinar l’edat d’un sospitós o víctima en només una hora.

Malgrat la seva utilitat, la tècnica utilitzada actualment per a l’anàlisi de sang té limitacions. Moltes proves no es poden dur a terme a l’escenari del crim, algunes triguen molt temps a donar resultat i d’altres fins i tot poden destruir la mostra. Típicament, les anàlisis de l’ADN i empremtes digitals requereixen que la persona estigui inclosa en una base de dades. En el millor dels casos, si la víctima o el sospitós està a la base de dades, algunes característiques com l’edat no es poden determinar mitjançant l’anàlisi convencional de l’ADN o l’anàlisi d’empremtes dactilars.

¿Com podem conèixer l’edat amb una gota de sang?

Per poder estimar l’edat d’un sospitós o víctima, un grup d’investigadors de la Universitat d’Universitat Estatal de Nova York a Albany han plantejat analitzar un paràmetre que canvia al llarg de la vida: l’estructura de l’hemoglobina, el component que proporciona a la sang el color vermellós característic. Per fer-ho, els investigadors han proposat utilitzar una coneguda tècnica anomenada espectroscòpia Raman, mitjançant la qual és possible analitzar la composició química i l’estructura molecular d’una substància. Aquest mateix mètode, extrapolat a la criminalística forense, es podria utilitzar per analitzar els components de la sang i determinar les edats de les víctimes i els sospitosos.