UNIVERS LLUNYÀ

El telescopi 'Hubble' detecta l'estrella més llunyana mai observada

La troballa d'Ícar va ser possible gràcies a la interposició d'una galàxia que va funcionar com a lupa còsmica

En la detecció han participat de forma destacada diversos grups espanyols

zentauroepp42752254 cumulo de galaxias  nasa  esa180402203519

zentauroepp42752254 cumulo de galaxias nasa esa180402203519

Antonio Madridejos

Un equip internacional d’astrònoms ha descobert l’estrella més llunyana mai observada gràcies a observacions amb el telescopi Hubble i la inesperada ajuda de la naturalesa, en un fenomen conegut com a lent gravitacional. Ícar o Icarus, com ha sigut batejada, es troba a 9.000 milions d’anys llum.

«És la primera vegada que veiem una estrella tan llunyana», va explicar Patrick Kelly, investigador de la Universitat de Minnesota i líder de l’estudi. No és una galàxia ni tampoc una supernova o un esclat de raigs gamma, sinó una estrella normal individualitzable. En el descobriment, que s’ha publicat a les revistes Nature Astronomy i The Astrophysical Journal, han participat diversos grups espanyols.

Ícar, que es va formar 4.400 milions d’anys després del Big Bang, es troba –més pròpiament, es trobava, perquè ja no existeix– en una galàxia espiral tan lluny de la Terra que la seva llum ha trigat 9.000 milions d’anys a arribar-nos.  El descobriment va començar l’abril del 2016 en un cop afortunat. Astrònoms nord-americans i europeus realitzaven observacions amb el Hubble per detectar l’aparició de l’explosió d’una supernova quan «una inesperada» font de llum es va il·luminar a la mateixa galàxia. I així van començar les anàlisis.

Lent natural que amplifica 2.000 vegades la llum

Per regla general, fins i tot utilitzant els telescopis més potents, és impossible distingir estrelles individuals que es trobin a distàncies superiors als 100 milions d’anys llum. Ícar està 90 vegades més lluny. Si el descobriment ha sigut possible és gràcies a «un capritx de la naturalesa», com ho denominen els mateixos autors: la gravetat d’un cúmul de galàxies actua com una gran lupa còsmica que amplifica la llum d’objectes més distants. La lent natural que ha permès veure Ícar està creada per un cúmul de galàxies anomenat MACS J1149+2223, situat a uns 5.000 milions d’anys llum de la Terra.

L’equip va decidir anomenar-la  Ícar, com el personatge de la mitologia grega que es va acostar massa al Sol amb les seves ales de plomes i cera. Té la seva explicació. Igual que Ícar, la llum de l’estrella, en el seu camí cap a la Terra, s’ha aproximat tant a una estrella similar al Sol, en el medi intergalàctic del cúmul MACSJ 1149+2223, que ha aconseguit amplificar la seva brillantor unes 2.000 vegades, i «ha assolit d’aquesta manera la glòria com el seu homònim grec», va destacar l’Institut d’Astrofísica de Canàries (IAC) en una nota informativa.

Participació espanyola