L'ADN DE LA SETMANA

Aranyes, coneixent el seu genoma

Els aràcnids interessen sobretot pels seus potents verins i per les fibres amb què fan les xarxes

amadridejos32667397 this photo obtained february 4  2016 courtesy of chris hamil171027141540

amadridejos32667397 this photo obtained february 4 2016 courtesy of chris hamil171027141540 / CHRIS HAMILTON

Pere Puigdomènech

Investigador

Les aranyes es compten entre els animals que el nostre subconscient associa amb el perill: gairebé totes són carnívores, per caçar salten, s’amaguen o usen unes fibres resistents i poden picar i produir fins i tot la mort. Fins ara sabíem poc del seu ADN. A la revista Science ens han cridat l’atenció sobre resultats recents que poden corregir una mica la situació i s’han fixat sobretot en els seus verins i en les fibres amb les quals fan les teranyines.

Hi ha potser fins a 90.000 espècies d’aranyes entre tots els continents, excepte l’Antàrtida, i sabem que existien fa uns 300 milions d’anys perquè algunes les hem trobat dins d’ambres antics. N’hi ha de minúscules i també n’hi ha prou grans per menjar-se ocells petits. Els seus ­genomes són complexos, en alguns casos més grans que l’humà. El seu estudi està permetent classificar-les en tres grans grups i estudiar les relacions entre elles.

De la biologia de les aranyes en poden interessar moltes coses, per exemple el seu comportament i la seva evolució, però hi ha dos aspectes que destaquen. Els seus verins són molt complexos i poden permetre’ls caçar animals que a vegades són més grans que elles mateixes. També interessen les fibres amb què fan xarxes i cobertes per als seus caus. La seva resistència ha atret companyies que voldrien ­aprofitar les seves propietats tal com es fa amb la seda d’insectes. Són també materials complexos i fins ara només ha sigut possible comercialitzar-los en quantitat suficient per produir prototips.