CIÈNCIA

Descoberts tres mons potencialment habitables similars a la Terra

"És un pas gegant en la recerca de vida a l'univers", explica un dels investigadors que han participat en la troballa

planeta

Un grup internacional de científics han descobert tres planetes de dimensions i temperatures similars a les de la Terra tres planetes  Terra que orbiten al voltant d'una estrella nana ultrafreda a només 40 anys llum de la Terra, ha anunciat aquest dilluns l'Observatori Austral Europeu (ESO) des de la seva seu alemanya de Garching.

Els astrònoms han fet aquesta troballa després de detectar a través del telescopi Trappist, instal·lat a l'Observatori La Silla (Xile), que aquesta estrella s'esvaïa a intervals regulars, fet que significa que diversos objectes passaven entre ella i la Terra.

Segons els astrònoms, l'estrella Trappist-1, que es troba a la constel·lació d'Aquari, és una estrella nana feble, més freda i vermella que el Sol, i d'un tipus molt comú a la Via Làctia, però és la primera vegada que es descobreixen planetes gravitant al seu voltant.

Les troballes d'aquest estudi, que publica la revista 'Nature', són defensades amb entusiasme per Emmanuël Jehin, un dels científics involucrats -"Es tracta d'un canvi de paradigma"- i per Julien de Wit, de l'Institut de Tecnologia de Massachusetts (MIT, EUA), que ha dit que "és un pas gegant en la recerca de vida a l'univers".

"Si volem trobar vida en altres llocs de l'univers, aquí és on hem de començar a buscar", ha explicat el responsable de l'equip d'astrònoms, Michaël Gillon, de l'Institut d'Astrofísica i Geofísica de la Universitat de Lieja, Bèlgica.

TELESCOPI DE LLARG ABAST

Determinar les dimensions d'aquests tres planetes ha sigut possible gràcies a aparells òptics més grans, com l'instrument HAWK-I, instal·lat al telescopi de llarg abast (VLT, per les seves sigles en anglès, i de vuit metres), situat a l'Observatori La Silla.

Amb aquest estudi s'ha constatat que dos dels tres planetes triguen 1,5 i 2,4 dies respectivament a completar la seva òrbita, mentre que el tercer necessita entre 4,5 i 73 dies.

La conseqüència d'aquests períodes orbitals tan curts és que "els planetes estan entre 20 i 100 vegades més a prop de la seva estrella que la Terra del Sol", ha explicat Gillon.

Paradoxalment, els dos planetes més pròxims només reben quatre i dues vegades la radiació que rep la Terra, mentre que el tercer, exterior, probablement en rep menys que la Terra.