HEROI DE L'ASTRONÀUTICA

Així va morir Iuri Gagarin

El primer astronauta de la història va morir en un accident d'aviació causat per una maniobra imprudent d'un altre pilot

Una comissió d'investigació ha analitzat 45 anys després del sinistre del gran heroi soviètic

Iuri Gagarin, a bord de la nau ’Vostok 1’, moments abans del llançament a l’espai, el 12 d’abril de 1961.

Iuri Gagarin, a bord de la nau ’Vostok 1’, moments abans del llançament a l’espai, el 12 d’abril de 1961. / ITAR TASS (AP)

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / Barcelona

Iuri Gagarin, el primer astronauta que va viatjar a l'espai, no va morir per haver traçat una maniobra dràstica amb l'avió que pilotava enmig d'una zona de núvols i amb poca visibilitat, circumstància que el va fer entrar en barrina i caure fulminantment, que és la versió que en el seu moment van difondre les autoritats soviètiques, sinó per un moviment imprudent d'un altre avió que s'hi va acostar en excés.

Aquesta és almenys la versió que acaba de difondre públicament el veterà astronauta Aleksei Leonov, que assegura que fa 20 anys que intenta desxifrar la causa de la mort del seu antic col·lega. Leonov, que ara té 79 anys, ha estat membre d'una comissió destinada a aclarir els fets.

Gagarin va morir, en companyia de l'instructor de vol Vladimir Serioguin, en un accident d'aviació el 27 de març de 1968, vuit anys després de la gesta astronàutica que el va fer famós. Tenia 34 anys. En aquell moment sobrevolava el poblat de Novoselovo, a la província de Vladimir. 

Segons el veterà astronauta, el que va causar l'accident va ser la imprevista arribada d'un altre avió. Gagarin i Serioguin volaven en un avió d'entrenament Mig-15 i "a la mateixa zona va entrar sense autorització un altre avió supersònic, un Su-15 procedent de l'aeròdrom de Zhukovski",afirma Leonov.

Massa a prop

Estava previst que el vol del SU-15 es produís a una altura de 10.000 metres, i no de 450 metres com ho estava fent. Aquesta "violació del procediment", com la defineix l'exastronauta, va provocar que l'ona de xoc afectés el vol de Gagarin. Leonov ha parlat amb diversos testimonis i ha tingut accés a documents desclassificats.

El problema definitiu, segons Leonov, va ser que el SU-15 va passar a uns 10-15 metres, i això va provocar unes turbulències que van portar el Mig de Gagarin, que anava a 750 quilòmetres per hora, a entrar en barrina. L'avió va caure en picat i es va estampar contra el terra.

"Les dades de l'informe suggerien que els dos jets no haurien d'haver estat a més de 15 quilòmetres de distància", assegura Leonov. 

La comissió governamental va informar en el seu moment que l'accident va ser perquè Gagarin i el seu instructor van intentar esquivar un objectiu civil, com un globus d'aire calent.

Interessos polítics

Leonov, de 79 anys, assegura que si la veritat no s'ha sabut fins ara era perquè les autoritats soviètiques no tenien interès que transcendissin les causes reals, és a dir, que se sabés que l'accident mortal d'un dels herois més grans del país havia estat conseqüència d'un error humà.

Notícies relacionades

De fet, el Govern ha autoritzat ara Leonov a revelar els motius de l'accident "sempre que no revelés la identitat del pilot que va causar la mort de Gagarin", ha explicat: "He donat la meva paraula". Leonov també té un racó en la història de l'astronàutica com el primer astronauta que va realitzar una caminada espacial, el 1965.