Alejandro Valverde: "Espanta sortir a la carretera"

Els ciclistes professionals alerten del perill pel col·lectiu i demanen més respecte a la carretera per evitar accidents

zentauroepp38826317 spain s alejandro valverde rides during the 168 km seventh s170616132840

zentauroepp38826317 spain s alejandro valverde rides during the 168 km seventh s170616132840 / PHILIPPE LOPEZ

4
Es llegeix en minuts
Sergi López-Egea
Sergi López-Egea

Periodista

Especialista en Periodisme esportiu i ciclisme

ver +

Alça la veu i gairebé crida. Ho diu amb autoritat perquè als 37 anys ja és alguna cosa més que un símbol del ciclisme contemporani. «Espanta sortir a la carretera», paraula d’Alejandro Valverde. I perquè com altres professionals, encara que no tinguin ni el seu palmarès ni prestigi al pilot, el corredor murcià i líder del conjunt espanyol del Movistar coneix amics que han tingut ensurts o accidents. I perquè Valverde, lluny d’Espanya, va perdre el 22 d’abril Michele Scarponi, el corredor italià que va besar la seva dona i els seus dos fills abans de sortir a entrenar-se per no tornar mai al ser atropellat per una furgoneta. Valverde li va dedicar la victòria a la Lieja-Bastogne-Lieja i va entregar a la seva viuda els premis pel triomf aconseguit en la clàssica belga.

 EMILIO PÉREZ DE ROZAS

"No és un problema d'ara, sinó de sempre. La meva mare ha patit des que era juvenil. Els ciclistes sabem que hem de conviure amb la carretera i apel·lar a la prudència del conductor". MIGUEL INDURÁIN. Pentacampió del Tour.

    

És difícil trobar un corredor professional que no hagi tingut un incident a la carretera. Miguel Induráin explicava fa uns dies a Mallorca que la seva mare segueix patint quan ell o el seu germà Pruden, que també va ser professional abans de dedicar-se a la política, agafen la bici. Induráin, als 53 anys, continua en forma i va de forma assídua a les marxes cicloturistes que tants i tants aficionats reuneixen cada cap de setmana. Avui, per exemple, es disputa a Sabiñánigo la famosa Quebrantahuesos, amb 12.000 inscrits.

  

"Encara que ara hi ha més respecte pel ciclista sí que percebo més agressivitat al volant. Ha sorgit el conductor que sent el ciclista com una cosa que s'ha d'expulsar de les carreteres". PEDRO DELGADO. Guanyador del Tour 1988.

 

Els pros –com se’ls denomina en els àmbits ciclistes– surten a entrenar-se cada dia si no estan competint i moltes vegades ho fan amb joves promeses o aficionats avançats de la seva zona geogràfica. I ells estan exposats com tothom als perills de la carretera. Coincideixen a l’afirmar que no és que hagi augmentat considerablement el perill d’accident, que sempre ha existit, sinó que el que passa és que cada vegada hi ha més bicis a les carreteres i això origina una ansietat i certa psicosi en conductors que consideren moltes vegades els ciclistes com un destorb. I, sobretot, perquè desconeixen el codi de circulació i no respecten el metre i mig de seguretat, a l’hora d’avançar, que marca la llei i que és susceptible de multa si no es compleix. «Quan t’avancen no pensen que el ciclista, tant si és professional com aficionat, té una família que l’espera a casa. I el que és pitjor, no són conscients molts conductors que si et toquen i et fan caure a terra et poden matar. Amb un millor coneixement de les lleis de circulació tots hi sortiríem guanyant», afirma el corredor català David de la Cruz, que l’any passat va ser l’últim ciclista espanyol líder a la Vuelta. 

"Ningú amaga que ha crescut el nombre de ciclistes a les carreteres i el fenomen ha coincidit amb un augment de l'ansietat, l'estrès i la impaciència de molts conductors". ÓSCAR PEREIRO. Guanyador del Tour del 2006.

    

«S’ha de seguir fent campanyes a favor del respecte pel metre i mig i sobretot augmentar els controls d’alcoholèmia, més que res els caps de setmana, a primera hora, pels voltants de les grans discoteques», reclama Alberto Contador. El ciclista madrileny amb victòries absolutes al Tour, Vuelta i Giro, també sol·licita als cicloturistes que intentin millorar tant com sigui possible les mesures de seguretat per frenar els accidents. «Convé portar llums davanters i posteriors perquè ens vegin millor i a la vegada augmentar les penes per atropellaments per conscienciar que posar una vida en risc no surt gratis». 

"No és qüestió d'una sola mesura, sinó de moltes a la vegada i que molts conductors s'adonin que posar una vida en risc no surt gratis. Queda molt per fer". ALBERTO CONTADOR. Líder del conjunt Trek.

    

«La gent hauria d’adonar-se que la carrosseria és el nostre cos i que es tranquil·litzin amb les presses per avançar-nos», sol·licita José Joaquín Rojas, company de Valverde al Movistar i campió d’Espanya.

"El principal problema és que hi ha molt conductor que desconeix com podem circular anant en bici. I, a més, hi ha molts inconscients amb el perill que correm". JOSÉ JOAQUÍN ROJAS. Campió d'Espanya

Carreteres brutes

L’experiència de Pedro Delgado (57 anys), que segueix en forma gràcies a la bici, també serveix per confirmar els perills a la carretera. «Són molt importants les campanyes de sensibilitat i convivència des dels organismes de trànsit. Però, a la vegada, s’han de millorar les carreteres, ja que n’hi ha moltes en mal estat amb vorals on és impossible circular en bici», lamenta Perico. «Moltes vegades –reitera Induráin– et trobes amb branques i pedres enmig de la calçada que si apareixen durant un descens poden provocar una caiguda molt greu».

 

"Hi ha falta de consciència i, sobretot, un gran desconeixement de les lleis de trànsit. Molts conductors no saben que han de respectar 1,5 metres de seguretat i t'avancen fregant". DAVID DE LA CRUZ. Ciclista de l'equip Quick Step.

Notícies relacionades

   

Els ciclistes professionals, a través del seu sindicat (l’Associació de Ciclistes Professionals), estan forçant un canvi de llei a través d’una iniciativa (#porunaleyjusta) que ha impulsat una dona catalana, Anna González, viuda d’un cicloturista atropellat per un camió, i que va entregar 200.000 firmes al Congrés perquè s’endureixi el Codi Penal.

Això no pot continuar així perquè a la carretera hi cabem tots: cotxes i bicis. Les autoritats han de prendre mesures. El problema principal és que falta molta educació. LUIS ÁNGEL MATÉ. Corredor del conjunt Cofidis.