fenomen emergent

Cuines fantasma i marques virtuals: la recepta dels bars contra la Covid

  • La pandèmia ha provocat un esclat de fogons tancats al públic i els negocis sense locals físics per cobrir la demanda de menjar a domicili
  • Cadenes de restauració de totes les mides i fins i tot xefs de renom s’han sumat a aquesta moda que els experts assenyalen que ha arribat per quedar-se
Cuines fantasma i marques virtuals: la recepta dels bars contra la Covid
3
Es llegeix en minuts

En un sector de la restauració deprimit per l’impacte de la pandèmia, l’enviament a domicili ha emergit com a alternativaper capejar el temporal, fet que s’ha traduït en unesclat de cuines fantasma –tancades al públic– i marques virtuals –sense locals físics– que han crescut com bolets en aquest 2020. Cadenes de restauració organitzada, bars independents, plataformes de repartiment i consultors especialitzats en el sector confirmen a Efe un fenomen amb múltiples variants, des decadenes d’hotel que lloguen les seves cuines a marques davant la falta de clients, fins anaus creades ‘ad hoc’ amb espai per a una vintena d’ensenyes on preparar únicament comandes a domicili.

Grups com Telepizza han començat a optar per aquest tipus de cuines per concentrar enviaments a domicili i ‘alliberar’ les seves botigues físiques, mentrecadenes de totes les mides (com Makkila o Mamacampo a Madrid) s’estrenen en el món de les marques virtuals i han creat ensenyes només per a repartiment (‘delivery’)que, si funcionen bé, poden fins i tot tenir locals físics en un futur.

Dani García i David Muñoz

D’aquesta onada que ha colpejat el sector no s’escapa l’alta gastronomia:Dani García i David Muñoz són dos dels xefs que han optat per dissenyar marques virtuals per afegir-se al carro de l’enviament a domicili, en comptes d’utilitzar el nom d’algun dels seus restaurants.

«Hem viscut una eclosió,la Covid-19 ha accelerat una tendència que ja es veia venir i que ha provocat que hàgim avançat en aquests mesos el que hauríem tardat a recórrer cinc anys», destaca el responsable de la consultoria Con Gusto, Manel Morillo. Morillo assegura queles cuines fantasma i les marques virtuals són presents en els plans estratègics de la immensa majoria de companyies del sector: «S’obriran centenars de cuines cegues a Espanya, i em quedo curt. Les immobiliàries ja han vist el negoci i es mouen ràpid, apostant fins i tot per poblacions petites i mitjanes».

Firmes estrangeres també han entrat en el sectordesprés de desenvolupar-lo en altres països on el pes del menjar a domicili és més gran que a Espanya des de fa anys, i alhorasorgeixen empreses emergents (‘start-ups’) centrades a agrupar marques en un mateix espai per des d’allà enviar comandes, com la malaguenya Booh Foods, que acaba de completar la seva segona ronda de finançament i aterrarà a Madrid.

¿Alternativa als restaurants o complement?

L’auge del repartiment a domiciligenera debat: ¿pot suposar el tancament d’establiments físics o representa un complement per als hotelers imprescindible per sobreviure? Per a Morillo, aquest tipus de comandes no resta ocasions de consum als bars i més aviat està relacionada amb l’interès per cuinar menys. «Nosaltresno veiem que afecti les vendes dels restaurants, però sí que és possible que alenteixi les obertures», puntualitza.

Durant el confinament,llançar marques virtuals va ser l’alternativa escollida per molts hotelers per mirar de compensar pèrdues a través de l’enviament a domicili. «No sé si continuaria sent aquí sense haver optat pel ‘delivery’», resumeix Raquel Flores, fundadora de les pizzeries madrilenyes López&López i que ja opera quatre marques virtuals més des de lescuines fantasmaque lloga la plataforma Deliveroo. «L’objectiu era no acomiadar ningú malgrat haver tancat un local a Malasaña (Madrid) i ho hem aconseguit», explica Flores, que incideix en el fet que el model dona facilitats al suposar unimportant estalvi de costosi permet explorar noves vetes de mercat. Similar camí va prendre també a la capital el grup La Misión, que a la mateixa cuina des de la qual serveix a executius al migdia prepara menjar americà amb un toc gurmet a través de l’ensenya Joe’s BBQ, només disponible enplataformes de repartiment.

Potencial de generar un negoci d’un bilió de dòlars el 2030

Notícies relacionades

De fet, són les mateixes empreses d’enviament de menjar a domicili–a Espanya les principals són Deliveroo, Glovo, Just Eat i Ubereats– les que d’una forma o una altra incentiven la creació demarques virtualsal detectar que hi ha un buit a determinats barris o zones geogràfiques.Tant les cuines cegues com les marques virtuals són una moda global disparada ara per la pandèmiaperò que ha vingut per quedar-se, segons els experts; un estudi recent d’Euromonitor International apunta que les primerestenen potencial per representar el 2030 un negoci valorat en un bilió de dòlars.

El model es pot desenvolupar de maneres molt diferents. Un exemple és la nord-americana Virtual Dining Concept, que ha llançat diverses ensenyes virtuals aliant-se amb estrelles i famosos i que només es venen a domicili: de moment ja ha creat unes galetes associades a la cantant Mariah Carey i una cadena de ‘nuggets’ de pollastre amb el nom del raper Tyga.