Contracte desert

Un error deixa sense netejar els vehicles de la Guàrdia Urbana de Barcelona fins al setembre

Un error deixa sense netejar els vehicles de la Guàrdia Urbana de Barcelona fins al setembre

JORDI COTRINA

3
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els 571 vehicles que té la Guàrdia Urbana de Barcelona es mantenen sense netejar des del 26 de maig. A finals del mes passat, els agents van rebre un succint avís dels comandaments de les unitats que indicava que no podien continuar traslladant cap de les unitats de la flota al túnel de rentat de l’empresa que utilitzaven fins feia poques setmanes. L’ordre es deu al fet que el contracte per continuar prestant el servei a partir de l’1 de juny s’ha declarat desert. La UGT acusa l’ajuntament de «falta de previsió» i adverteix que l’absència del rentat ordinari dels 182 turismes, 57 furgonetes i 332 motocicletes en mans del cos amenaça els policies amb un problema d’insalubritat i, també, d’inseguretat, ja que queda minvada la visibilitat a les llunes frontals per les taques.   

El govern de l’alcaldessa Ada Colau va treure a concurs el contracte del rentat de la carrosseria dels vehicles de la Guàrdia Urbana al febrer. L’anunci de licitació explicitava que el consistori estava disposat a pagar fins a 9.964,70 euros per dos mesos i mig de servei. Havia de ser un acord fugaç, vigent només fins al 15 de setembre. Llavors, el relleu l’hauria de prendre un contracte de més magnitud de neteja integral de la flota, que es tramita amb un valor estimat de 297.520,68 euros. En el seu cas, perdurarà fins al 2025, amb opció de pròrroga fins al 2027.

Només una empresa es va presentar a la licitació del contracte pont de juny a setembre. La companyia va oferir el seu servei d’autorentat a la Guàrdia Urbana per 12.500 euros, uns 2.500 euros per sobre del pressupost que l’ajuntament va marcar en la licitació. La desviació sobre el preu límit va excloure en l’acte i sense opció d’esmena l’únic aspirant a la concessió. 

L’ajuntament qualifica la quantia que el pretendent va plasmar en l’oferta d’«error manifest» per excedir-se de l’import fixat. La companyia confirma a EL PERIÓDICO que va cometre una equivocació en la quantitat al cursar la seva proposta. 

Pendents de solució

De resultes de l’embolic burocràtic, el contracte ha quedat orfe i, al final, els vehicles de la policia local de Barcelona no rebran un rentat fins que l’estiu acabi. Serà així si no hi posa remei una solució provisional que, per ara, no s’ha concebut. L’executiu municipal respon que busca «alternatives per poder fer la neteja exterior» de la flota. 

El govern municipal recalca que el contratemps no afecta la neteja de l’interior dels cotxes. No obstant, fonts de la Guàrdia Urbana expliquen que el túnel d’autorentat al qual s’acudia brindava raspallar també la tapisseria. Era un servei ordinari al qual ara tampoc es pot recórrer.

Notícies relacionades

«No hi ha cap opció –explica un agent–. Els vam comentar la possibilitat que a les gasolineres on repostem utilitzéssim la mateixa targeta amb què posem gasolina per netejar els cotxes, però la licitació no inclou el rentat». Al seu torn, va estar en vigor entre gener i maig un altre contracte provisional de neteja. El pressupost ja es va esgotar i també va servir de pedaç momentani a l’espera de l’adjudicació definitiva.

La UGT ha demanat explicacions a l’ajuntament i una solució almenys temporal a una falta que jutja «greu». «No mantenir els vehicles nets comporta que s’hi acumuli la brutícia i el greix, que permeti que s’hi concentrin bacteris, gèrmens i altres microorganismes que poden afectar la salut», alerta el sindicat. La UGT apunta que algunes dependències de la Guàrdia Urbana estan equipades amb mangueres i desaigüe. És una opció per rentar els vehicles, «si bé el resultat és, evidentment, de qualitat inferior», oposa l’organització. «Ja hem comentat que no pensin que els rentarem nosaltres», afegeix un agent.