Contenciós administratiu

Competència porta l’aplicació Picmi Taxi de Barcelona als tribunals

L’Acco considera que no es pot obligar els taxistes a instal·lar l’‘app’ perquè es vulneren «els principis de necessitat, proporcionalitat i neutralitat»

Competència porta l’aplicació Picmi Taxi de Barcelona als tribunals

Joan Cortadellas

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Que l’Institut Metropolità del Taxi (IMT) hagi trigat anys a desenvolupar l’aplicació es deu, en part, a la necessitat de blindar-la jurídicament. Doncs ni així. L’Autoritat Catalana de la Competència (Acco) ha impugnat la modificació del reglament metropolità del taxi que obliga tots els xòfers a instal·lar-se l’aplicació Picmi Taxi, mitjançant la qual els clients poden sol·licitar a través del telèfon un servei des de qualsevol punt de la ciutat. Segons aquest organisme, el projecte «és discriminatori» i no respon «als principis de necessitat, proporcionalitat i neutralitat competitiva que regeixen l’actuació de l’Administració pública».

L’Acco ha anunciat aquest divendres que ha interposat un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), de manera que la instal·lació de l’‘app’ deixi de ser obligatòria, ja que, al seu parer, «suposa un obstacle a la competència efectiva en el mercat de la mediació dels serveis de taxi». La norma, denuncia, «afavoreix l’aplicació Picmi Taxi en detriment de la resta d’operadors d’aquest mercat».

Noble objectiu

A través d’un comunicat, aquest ens autònom que depèn del Govern, no qüestiona l’existència de l’aplicació, que té per objectiu que els taxistes circulin menys amb el verd, cosa que genera més contaminació i pol·lució, però defensa que aquesta finalitat «podria aconseguir-se amb altres mesures». A finals de juliol, Competència ja va fer públic un informe en el qual esgrimia idèntics arguments i aportava un parell d’alternatives.

Notícies relacionades

La primera, que la instal·lació no sigui forçosa. La segona, que se’ls obligui a instal·lar com a mínim una (qualsevol) de les aplicacions de mediació autoritzades per l’IMT, sense especificar quina, sigui pública o privada, de manera que «tots els operadors competissin en igualtat de condicions».

Tito Álvarez, portaveu d’Élite Taxi, l’associació líder del gremi, lamenta la decisió de l’Acco. «Ja sabem al servei de qui està i no ha sigut cap sorpresa. Es dediquen a carregar-se qualsevol regulació o mesura beneficiosa per al consumidor i per al sector del taxi». Per tot això, avança, es personaran juntament amb l’IMT per defensar l’obligatorietat que els conductors s’instal·lin l’aplicació. Élite Taxi, juntament amb Taxi Project 2.0, té obert un expedient sancionador per part de l’Acco per un suposat boicot a Uber. Se li investiguen possibles «pràctiques agressives o actes de denigració» perquè els taxistes de l’àrea metropolitana no treballin amb la multinacional.